Recenze: Profesor Marston a dvojí Wonder Woman / Professor Marston and the Wonder Women

Autor komiksu vedl skandální život, který je pro nás dnes jen lehce peprnější odpočinkovou podívanou.
 
 
Krátce poté, co se kiny s úspěchem prohnala divoká Amazonka z komiksu, můžeme se dovědět něco více o jejím původu. A nebude to akční sci-fi, ale decentně podaný životní příběh muže, který vedl dvojí život, podobně jako spousta superhrdinů. Komiksy o Wonder Woman se pro (ve své době) skandální zobrazování homosexuality či svazování i pálily. A má je na svědomí člověk pod pseudonymem Charles Moulton…

Psycholog William Marston (Luke Evans) ve dvacátých letech přednáší na Harvardu o své teorii lidského chování, o dominanci a submisivitě. V této době je psychologie jako věda ještě v plenkách. Jeho žena Elizabeth (Rebecca Hall) působí na akademické půdě také, ale doba nepřeje rozvoji její kariéry. Přestože je pravděpodobně ještě chytřejší než William, její názory a práce nejsou dostatečně respektovány – i feministické hnutí má před sebou ještě dlouhou cestu.

Společně pracují na vývoji detektoru lži, k čemuž si vyberou velmi půvabnou asistentku Olive (Bella Heathcote), která přitahuje pohledy většiny mužů, Williama nevyjímaje. Své dva mentory ale překvapí, protože za blonďatými loknami se ukrývá i bystrá a emancipovaná mysl, přestože submisivní a méně průrazná. Sexuální napětí graduje až ke vzniku milostného trojúhelníku, kde však mezi Elizabeth a Olive nepanuje rivalita, ale rovnocenný vztah. Takovému soužití ovšem doba nepřeje a další působení na univerzitě je vyloučené.

Pracuje s napětím a erotickým jiskřením, žádné divoké postelové scény nás nečekají. Přestěhují se tedy na předměstí, kde manželé vydávají Olive za ovdovělou příbuznou, které se ujali. Vychovávají čtyři děti, Elizabeth chodí do práce neodpovídající jejímu intelektu, a William začne tvořit přelomový komiks. Zahrne do ní nejen svou zálibu v netradičních sexuálních praktikách, svazování a hrátky s kostýmy. Inspirují ho i ženy jeho srdce. Z kombinace svéhlavé a nebojácné Elizabeth a bezelstné krásky Olive vznikne dokonalá žena, Wonder Woman. Jejich soužití je ale nadále kontroverzní a způsobuje jim problémy, stejně tak Marstonovo dílo je podrobeno vyšetřování…

Snímek, napsán a režírován Angelou Robinson, nám prezentuje nejdůležitější pasáže Marstonova života, tedy spíše kontext vzniku Wonder Woman, než pouze zákulisí tvorby komiksu. Ukazuje nám poměrně cudnou verzi příběhu, protože se více zaměřuje na vztahovou než sexuální stránku. Pracuje s napětím a erotickým jiskřením, žádné divoké postelové scény nás nečekají. I když naznačí dost, nenabídne nám víc, než okořeněné vztahové drama inspirované skutečným životním příběhem – Marstonovi potomci se proti této interpretaci ohradili. Filmu nechybí ani humor a důvtip. Nostalgickou atmosféru doplňují proslulé retro hity, výrazněji zapůsobí temperamentní sekvence propojení života s komiksem i první svazování Olive od Elizabeth, kde je místo nahoty důležitější hra světla a stínu. Méně znalým fanouškům Wonder Woman nezapomene Robins téměř doslovně ukázat, odkud pochází inspirace k určitým charakteristickým rysům i detailům postavy.

Autor Wonder Woman musel ve své kariéře i soukromí bojovat s konzervativní společností, protože jeho záliby i životní styl byly považovány za skandální. Proto by se u tak učesané verze svého příběhu možná nudil. Jemná forma bez odvážnějších scén je logicky přijatelnější pro široké publikum, otázkou je, zda to není škoda. Skutečnou hvězdou tu nakonec není postava Marstona, ale jeho ženy, protože Rebecca Hall je tak uhrančivá a proměnlivá, že je nejdynamičtějším prvkem snímku.
 
 

„Miláčku, jestlipak si všimneš, co mám nového?“


 
 

Pro někoho je těžké vydržet už s jednou partnerkou, Marston byl v tomto ohledu odborník.


 
 

„Drahá, už si zase nevzpomínám, jak se váže ten uzel.“


 
 

65%

Profesor Marston a dvojí Wonder Woman

Autor Wonder Woman musel ve své kariéře i soukromí bojovat s konzervativní společností, protože jeho záliby i životní styl byly považovány za skandální. Proto by se u tak učesané verze svého příběhu možná nudil. Jemná forma bez odvážnějších scén je logicky přijatelnější pro široké publikum, otázkou je, zda to není škoda. Skutečnou hvězdou tu nakonec není postava Marstona, ale jeho ženy, protože Rebecca Hall je tak uhrančivá a proměnlivá, že je nejdynamičtějším prvkem snímku.

  • Hodnocení

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací