Recenze: Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka
Kdo byl Vratislav Effenberger?
Tuto otázku si před zhlédnutím dokumentu Davida Jařaba jistě položí více diváků. Český literární kritik, básník a jedna z nejvýznamnějších postav českého poválečného surrealismu nepatří k těm nejznámějším postavám naší historie. Změní na tom něco Lov na Černého žraloka?
Po smrti Karla Teigeho a odchodu Toyen a Jindřicha Heislera do exilu se Vratislav Effenberger stává vůdčí osobou, organizátorem a reformátorem surrealistického hnutí v Čechách. Zároveň tuto sféru přesahuje svými postoji, které ho v sedmdesátých letech postaví po bok signatářů Charty 77, i když s hlavním proudem českého disentu příliš nesplynul. A tak, přestože patřil k nejvýznamnějším českým osobnostem druhé poloviny 20. století, o jeho díle a myšlenkovém přínosu pro společnost se ani po roce 1989 příliš nemluví.
Dokument Davida Jařaba se snaží na osobnost českého surrealisty podívat s odstupem.Dokument Davida Jařaba se snaží na osobnost českého surrealisty podívat s odstupem a svébytným způsobem reflektovat Effenbergerovy názory i dílo. Jelikož dodnes žije několik jeho spolupracovníků a přátel, dokumentarista je využil pro vytvoření díla, které má přiblížit historií neprávem opomíjenou osobnost.
To se mu sice daří, ale je otázkou, jak zvolená forma vyprávění zapůsobí na nezainteresovaného diváka a jestli ti, kteří toho o českém surrealismu příliš nevědí, mají vůbec šanci něco pochopit. Lov na černého žraloka může působit složitě a chaoticky, tudíž přínos v podobě zjištění více informací o Effenbergerovi bude pro mnohé mizivý.
Snímek tudíž tak trochu působí dojmem, jako by byl vytvořen „od nás pro nás“ a jako by tvůrci chtěli skrze filmové plátno připomenout osobu nedoceněného českého surrealisty sami sobě. Což nemusí být na škodu. Pak ovšem o zvyšování obecného povědomí o Vratislavu Effenbergerovi nemůže být příliš řeč.
Jaký byl?
Přátelé a kolegové Effenbergera.
V dokumentu je originálně zakomponováno Effenbergerovo dílo.
Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka
Snímek tudíž tak trochu působí dojmem, jako by byl vytvořen "od nás pro nás" a jako by tvůrci chtěli skrze filmové plátno připomenout osobu nedoceněného českého surrealisty sami sobě. Což nemusí být na škodu. Pak ovšem o zvyšování obecného povědomí o Vratislavu Effenbergerovi nemůže být příliš řeč.
- Hodnocení