Recenze: Havel je nerozhodný a balancuje mezi žánry, jako pocta bývalému prezidentovi však obstojí
Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí.
Havlův osud začíná rokem 1968, kdy působí jako ještě ne tolik známý dramatik. Vše se však mění se vstupem vojsk Varšavské smlouvy na území Československa. Z Havla se stává bojovník za lidská práva a svobodu v sedmdesátých letech a následně vůdčí osobnost sametové revoluce.
Té poslední etapě se však věnuje snímek skoro nejméně. I když všichni víme, nebo bychom vědět měli, co se událo, tak by neuškodilo, kdyby tvůrci včele s režisérem Slávkem Horákem a scenáristou Rudolfem Suchánkem šli trochu hlouběji. Dějiny jsou zde však až ve druhém plánu.
Film Havel je díky tomu nerozhodný stejně jako jeho titulní hrdina.Film Havel je díky tomu nerozhodný stejně jako jeho titulní hrdina. Zdá se, jako by nevěděl, čím chce být, chvílemi je to komedie (leč vkusná a zasmějeme se), pak napjaté drama, náhle romance, do toho všeho se pak zaplétají fantaskní prvky jako výplody Havlovi fantazie.
Nalézáme zde totiž scény, ve kterých se Havel jakoby zamyslí, náhle se odkryje jevištní opona a on si celou událost přehrává jako divadelní hru. Z počátku to působí trochu zvláštně a vytrhává z kontextu, po chvíli si však na to zvykneme. Jde o neobvyklý prvek, který oživuje celou podívanou a vkládá do ní něco, co bylo vždy nedílnou součástí Havlova života, a to je divadlo.
Z toho je však jasné, že ke klasické biografii má Havel opravdu hodně daleko, a na tom není nic zas tak špatného. Horák a Suchánek se nedrží striktně faktů, a to Havlovi pomáhá. Nejde jen o všední a nudné převyprávění již vlastně známých událostí, dozvídáme se i něco nového a sem tam dochází k přikreslení informací a tím i oživení děje.
Na druhé straně bychom však od snímku o osobnosti jako je Havel zkrátka čekali víc, o něco velkolepější podívanou. I přes veškeré snahy vybočit, se totiž Havel stále drží poměrně při zemi. Zamrzí také, že nenabídne trochu více z ostatních osob, jako je třeba Landovský, či z událostí jako je již zmíněná sametová revoluce.
Zaměřuje se totiž především na Havla a jeho manželku Olgu a jejich vzájemný vztah. Vlastně jde více do hloubky jejich soukromého života, než do politiky a dějin, což je trochu škoda. Spíše jen sledujeme, jak dané zlomové události ovlivnily jejich vztah a životy.
V tomto ohledu je nejpalčivějším a nejvýraznějším bodem celé podívané znázornění Havlova pobytu ve vězení. Na jednu stranu jde o surový obraz toho, co prožíval, na straně druhé se to však příliš vleče. Horák a Suchánek se v tomto bodě trochu zaseknou a až přehnaně moc táhnou tuto dějovou linii. Její pointa je jasná, není však potřeba ji divákovi vtloukat do hlavy.
Je však pravda, že zde se nejvíce projevuje herecký výkon Viktora Dvořáka, který ztvárňuje titulního protagonistu, kterému jako by skutečně z oka vypadl. Dvořák v roli Havla celkově odvádí solidní práci, která však stojí především na věrném napodobení charakteristického ráčkování našeho bývalého prezidenta. Mimo to však nejde o nic objevného, většinu času je Dvořák takový plochý, i když je znát, že se snaží. Vedle něj je pak Aňa Geislerová coby Olga Havlová. Její podání slavné bývalé první dámy je subtilní, avšak výrazné, to vše s úctou k zobrazované figuře, a nelze jí nic moc vytýkat. Do třetice je pak potřeba zmínit Martina Hofmanna jako Pavla Landovského, který je velmi výrazný a svou postavu si doslova osvojil. Je pouze škoda, že se na něj tvůrci nezaměřili o trochu více, zasloužil by si to. Zajímavostí také je, že tvůrci tak trochu zrecyklovali Adriana Jastrabana v roli Alexandra Dubčeka, který tohoto státníka ztvárnil již ve snímku Dubček.
V neposlední řadě zde pak také stojí za zmínku hudební doprovod. Ten se skládá převážně z dobových písní vznikajících na tehdejší undergroundové hudební scéně. Vybrané skladby skvěle dotvářejí náladu a dotváří autentické prostředí.
V závěru je Havel solidní podívaná, která většinu času rozhodně nenudí. Za to vděčí hlavně svému protagonistovi, který je vděčnou a zajímavou osobností. Pomáhá i dobré herecké obsazení, autentické prostředí a chytlavý soundtrack. Příběhově je sice trochu nerozhodný, ale i tak jde o kvalitně zpracovaný film, který určitě stojí za to vidět.
Že neuhodnete, co máme v téhle aktovce?
Dnes vařím já, bude disidentská kachna.
Vašku, co tam zas děláš?
Havel
V závěru je Havel solidní podívaná, která většinu času rozhodně nenudí. Za to vděčí hlavně svému protagonistovi, který je vděčnou a zajímavou osobností. Pomáhá i dobré herecké obsazení, autentické prostředí a chytlavý soundtrack. Příběhově je sice trochu nerozhodný, ale i tak jde o kvalitně zpracovaný film.
- Hodnocení