Recenze: Artemis Fowl jako opulentní fantasy pohádka. Potenciál knižní předlohy zmizí ve ztracenu
Kenneth Branagh shodil poirotovský knír a natočil adaptaci dalšího knižního bestselleru. Opět ne příliš úspěšně.
Člověk se ještě pořádně nevzpamatoval z Branaghovy opulentní Vraždy v Orient expresu a už je tady další pestrobarevná akční podívaná. A podobně jako režisérova adaptace knih Agathy Christie, ani pokus o filmové zpracování románu Eoina Colfera se nepřibližuje slávě původní verze. Alespoň tedy v pozitivním slova smyslu.
První věc, která může čtenáře Artemise Fowla znepokojit, je dějová linka, která se Colferova originálu prakticky vůbec nedrží. I v disneyovské verzi je Artemis Fowl dvanáctiletý génius pocházející z mocné zločinecké rodiny, který je odhodlaný nalézt svého zmizelého otce a objevit tajemství světa kouzelných bytostí. Tady ovšem podobnosti končí.
Přestože má Artemis po boku věrného bodyguarda Butlera a jeho neteř Julii, ví, že otce ze zajetí nedostane sám. Unese proto kapitánku Myrtu Krátkou, členku elitní jednotky chránící svět nadpřirozených bytostí před odhalením lidmi. Myrta a Artemis toho ale mají společného víc, než zpočátku čekali. Společně se pokusí zachovat po staletí udržovaný mír mezi světem lidí a skřítků. Ten je nyní křehčí, než byl kdy dřív.
Branagh ve snímku zcela překopává Colferovu chronologii vyprávění a spojuje několik dílů ságy dohromady.Branagh ve snímku zcela překopává Colferovu chronologii vyprávění a spojuje několik dílů ságy dohromady, čímž vznikají dějová vakua a některé scény postrádají širší kontext. Nesmyslně se mění i perspektiva vyprávění – místo nonšalantního, tajemného vypravěče se do čela příběhu dostává upozaděná postava, která se v do očí bijící rámcové kompozici snaží odvyprávět něco, o čem vlastně nemá ponětí.
Že se změní osobnostní rysy Artemise Fowla, zápletka, pointa, fyziologické znaky i původ Butlerových a dokonce pohlaví jedné z hlavních postav jistě neujde pozornosti žádného Colferova fanouška. Proč tak Branagh učinil a film doslova rasově a genderově neutralizoval, je otázkou. A přestože i nezasvěcenému dojde, že v téhle fantasy pohádce něco nesedí, úsměvné je, že si rozdílu nevšiml Falcon, s nímž je spojována oficiální synopse k filmu. Ovšem pravdou je, že jejich krátké představení děje má mnohem větší scenáristický potenciál než samotný filmový Artemis Fowl.
Jak už je to u Branagha zvykem, podívaná je to dechberoucí. Opulentní scenérie, pestrobarevný, digitálně propracovaný kouzelný svět. A děti jistě zahřeje u srdíčka každé zablesknutí elfích očí. Podobně jako u Vraždy v Orient expresu, i v případě Artemise Fowla se kamery ujal Haris Zambarloukos. A znovu odvedl skvělou práci. Kamera je kreativní, ukazuje příběh z rozmanitých úhlů a upoutá pozornost i tehdy, když se děj trochu táhne. Ani líbivá vizuální stránka ale nevykompenzuje scenáristické a režijní nedostatky.
Jedním takovým je i nulový herecký prostor pro takové eso, jakým je Colin Farrell. A i když má Ferdia Shaw kdoví proč šišatý účes, pro roli Artemise není vůbec špatný. Ani jeden z herců se ale během devadesáti minut snímku skoro nepohne a mnoho toho nepoví.
To, co mohlo odstartovat úspěšnou filmovou ságu, se nakonec utopí ve zhuštěné zápletce a pokračování se pravděpodobně nedočká. A je to zřejmě dobře. Artemis Fowl se tak snad už nikdy nebude muset oháknout jako dvanáctiletý muž v černém, surfovat a projíždět se nesmyslně po lese. A fanouškům Eoina Colfera se možná nespustí panický záchvat pokaždé, když někdo zavelí „vypusťte víly“.
Muži v černém. Víla, která utekla Petru Panovi. Hagrid.
Colin Farrell a nadějný Ferdia Shaw mnoho prostoru nedostanou. O to hůř, že hrají hlavní role.
Kapitán Břízný je najednou kapitánka Břízná. Jak? To možná neví ani sám Kenneth Branagh.
Artemis Fowl
To, co mohlo odstartovat úspěšnou filmovou ságu, se nakonec utopí ve zhuštěné zápletce a pokračování se pravděpodobně nedočká. A je to zřejmě dobře. Artemis Fowl se tak snad už nikdy nebude muset oháknout jako dvanáctiletý muž v černém, surfovat a projíždět se nesmyslně po lese. A fanouškům Eoina Colfera se možná nespustí panický záchvat pokaždé, když někdo zavelí "vypusťte víly".
- Hodnocení