Recenze Ďábel: Hlavním tahákem nové krvavé netflixovky je její herecké obsazení, které opravdu stojí za to, bez něj by však snímek za moc nestál

Sex a vraždy na maloměstě.
 
 
Když člověk uslyší poprvé název Knockemstiff (město, v němž se odehrává centrální část příběhu), pomyslí si, že, že to tvůrci s tím fiktivní názvem už fakt přehnali. Ale opak je pravdou, Knockemstiff je totiž skutečné městečko v Ohiu, a nejen to, samotný autor stejnojmenné knižní předlohy, Donald Ray Pollock, odtud pochází.

Ten má svoji úlohu i ve snímku jako takovém, kterým provádí jako jeho vypravěč. Pollock má výrazný a poutavý hlas, kterým snadno upoutá divákovu pozornost. Jeho vyprávění má však ještě jednu funkci, působí totiž, jako by nám sděloval jeden velmi hutný drb z maloměsta, na kterém se toho událo ažaž.

Vše to začalo rokem 1945, kdy se z války vrátil domů americký voják Willard Russell. Tomu se později narodí syn Arvin, kterého pronásleduje jedno neštěstí za druhým. Celý příběh je takovým sledem nešťastných, ale vlastně osudových, náhod, které vedou k lavinovému efektu smrtí. Co také čekat od filmu, jehož sloganem je: „Někteří lidé jsou prostě zrození k tomu být pohřbeni.“

I z toho je jasné, že nepůjde o žádnou poklidnou podívanou. Najde se tu totiž plno krvavých a jinak explicitních scén, kterými snímek vlastně až trochu překvapí. Nabídne je totiž v ty nejneočekávanější momenty, jen tak jakoby mimochodem problesknou na obrazovce.

Sledujeme několik zdánlivě samostatných postav, jejichž životy se postupně proplétají a vyúsťují v nečekaný závěr.Na té v zásadě vlastně sledujeme několik zdánlivě samostatných postav, jejichž životy se postupně proplétají a vyúsťují v nečekaný závěr. Dalo by se tedy čekat, že když je zde tolik charakterů, bude těžké se v nich vyznat a souběžně je pozorovat. Avšak všichni významní aktéři jsou skrze vyprávění rozmístěni rovnoměrně a smysluplně, dostává se jim dostatek prostoru a není obtížné se v nich vyznat.

Zde je na místě zmínit opravdu hvězdné obsazení, které tvoří jádro a hlavní tahák celého filmu. Za hlavního hrdinu by se dal považovat Arvin, kterého tu ztvárnil Tom Holland (Spider-Man: Homecoming). Toho zde můžeme vidět v jeho prozatím nejdrsnější a nejvyspělejší roli. A Holland odvádí opravdu kvalitní kus práce, podává velmi silný a výrazný výkon, který je podpořen i jeho snahou o jižanský přízvuk. V tom není sám, Ďábel je vlastně takovou přehlídkou Britů snažících se o americké akcenty. Ještě výraznější, než Holland je pak Robert Pattinson coby reverend Teagardin, jehož hlas je zde k nerozpoznání. Pattinson se do své, byť menší, ale velmi nápadné, role úchylného kněze přímo vtělil. Do třetice pak Američana předstírá také Harry Melling, který je daleko od dob Harryho Pottera, kde ztvárnil bratrance Dudleyho. Něco svého do hry přináší každý z herců, jak Bill Skarsgård, tak Sebastian Stan nebo Jason Clarke, všichni odvádí kvalitní přednesy, kterým nelze mnoho vytýkat.

Trochu jiné je to však s dámskou částí obsazení. Mia Wasikowska, Haley Bennett, Eliza Scanlen i Riley Keough podávají dobré výkony, jejich role (snad pouze s výjimkou Keough) jsou však oproti těm pánským poněkud minoritní. Zkrátka jde o převážně mužsky zaměřený film. Což mu nelze mít za zlé, taková je zkrátka i jeho předloha.

Scénář, na kterém se podílel i režisér Antonio Campos, se totiž inspiruje stejnojmennou knihou výše zmiňovaného Pollocka. A příběh, jehož tvůrci. označují jako gotický krimi thriller, je poutavý, ač v některých částech trochu pokulhává. Nevadí ani tak, že se trochu vleče, pozornost totiž dokáže udržet většinu času. Problém je v tom, že postrádá trochu větší náboj a nějakou duši, zkrátka jako by mu cosi chybělo.
I samotné zmiňované postav v některých ohledech typově nesedí (občas i co se týče obsazení). Většina herců se pochybuje na pomezí 20-30 let, a pak je tu padesátník Jason Clarke, který tak zkrátka vyčnívá. Nehledě pak na to, že v jedné chvíli uběhne v příběhu osm let, některé postavy zestárnou/ vyrostou (jako třeba Hollandův Arvin), jiné zůstávají stejné (např. šerif Sebastiana Stana). Je to prostě nepoměr.

Producentský debut Jaka Gyllenhaala (ano i ten se na tom podílel) se však vlastně víceméně vydařil. Už na první pohled je znát, že jde o velmi kvalitní velkoprodukční záležitost a dobře odvedenou filmařskou práci. Samotný děj zaujme, herci podávají nadstandardní výkony a vlastně není mnoho co vytýkat. Tedy až na to, že snímku chybí trochu více hloubky a drivu. I tak ale opravdu hodně baví, nejen díky krimi náboji. Netflix zkrátka zase jednou přináší povedenou podívanou, která boduje hlavně díky svému obsazení.
 

Ó všemocný Pennywise, vyslyš nás!


 

Že jste viděli upíra? O tom já nic nevím.


 

Teď bys se mi šiknul kostým Spider-Mana.


 

75%

Ďábel / The Devil All the Time

Producentský debut Jaka Gyllenhaala (ano i ten se na tom podílel) se však vlastně víceméně vydařil. Už na první pohled je znát, že jde o velmi kvalitní velkoprodukční záležitost a dobře odvedenou filmařskou práci. Samotný děj zaujme, herci podávají nadstandardní výkony a vlastně není mnoho co vytýkat. Tedy až na to, že snímku chybí trochu více hloubky a drivu. I tak ale opravdu hodně baví, nejen díky krimi náboji. Netflix zkrátka zase jednou přináší povedenou podívanou, která boduje hlavně díky svému obsazení.

  • Hodnocení

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací