Recenze Sierra Burgess je marná: Virtuální romance nadchne hlavně dospívající, postrádá však hlubší kouzlo

Stydlivý šermíř Cyrano se vrací, jen v poněkud modernější verzi.

 

Když už se nějaký námět v minulosti osvědčil, proč ho nepoužít znovu? Zvláště pokud jste mladí tvůrci, kteří teprve hledají svůj vlastní směr. V tomto případě se to týká scénáristky Lindsey Beer a režiséra Iana Samuelse. Stejně to ovšem udělalo i mnoho jiných autorů, takže není nutné jim to hnedka vyčítat. Oblíbené příběhy se zkrátka v různých obměnách neustále vrací.

Středoškolačka Sierra nezapadá zrovna do stereotypního ideálu dívčí krásy. Zato je inteligentní, má tvůrčí nadání a snaží se na svět nahlížet pozitivně. Když jí zničehonic začne psát pohledný fotbalista Jamey, velmi jí to lichotí. Uvědomuje si, že muselo dojít k nedorozumění, ale pravdu mu nepřizná. Obletovaná roztleskávačka Veronica mu totiž místo svého čísla dala její. Dvojice si náramně rozumí, problém však nastane, když s ní chce Jamey mluvit přes videohovor. Dívky mezi sebou uzavřou dohodu – Sierra bude Veronicu doučovat a ona jí zase pomůže s nápadníkem.

Velká pozornost je zde věnována emocím – ať už těm pozitivním, či negativním. Navíc jednotlivé postavy nejsou ploché, mají dobré i špatné vlastnosti. Například Jamey je sice chytrý, ale svým způsobem i dost povrchní (což na konci sám přizná). Každá akce vyvolá v člověku určitou reakci, ačkoliv není v dané chvíli úplně adekvátní. Nenašel by se puberťák, který by se v ničem nedokázal ztotožnit s hlavní hrdinkou. Právě období dospívání s sebou nese hodně pochybností a nelehká rozhodnutí.

Spolčená děvčata se k fotbalistovi nechovají příliš pěkně. Vcelku dlouhou dobu ho nechávají ve lži, přičemž na ní se vztah moc dobře vybudovat nedá. Kdyby to bylo opačně a někdo by přinutil dívku líbat se s jiným chlapcem, než se kterým zamýšlí, vyvolalo by to dost pravděpodobně velmi pobuřující odezvu. Koneckonců – jaký vzor to má puberťákům dávat? Naopak vztah původně zcela odlišných dívek se vyvíjí nadmíru dobře, a hlavně je propracovanější a uvěřitelnější.

Jelikož jde film s dobou, pár se poznává prostřednictvím sociálních sítí.Jelikož jde film s dobou, pár se poznává prostřednictvím sociálních sítí. Tím se zároveň nabízí prostor pro ukazování vývoje digitálního vztahu. Důležitou součástí toho je třeba vzájemné posílání fotek sebe sama i to, jak trapné ve skutečnosti je jejich pořizování. Sierra a Jamey zažívají klasické rozpaky při seznamování dvou mladých lidí. Drobné detaily přispívají k autentičnosti tohoto procesu. Například když si Sierra zaleze při jejich telefonování pod peřinu, jako by se za to styděla. Herečka Shannon Purser a miláček dospívajících slečen z Netflixu Noah Centineo dávají do svých postav vše, co můžou. Herečka Lea Thompson v roli matky Sierry zase u někoho spustí nostalgické vzpomínání kvůli legendární sérii Návrat do budoucnosti.

Sierra Burgess je vlastně dost rozpolcená osobnost. Snaží se být sebevědomá a nenechat se urážet ostatními. Zároveň si ale nevěří natolik, aby ukázala svou pravou tvář. Obdobně je na tom i samotný snímek – raději se drží osvědčených způsobů a nepouští se do riskantnějších akcí, ačkoliv by to mohlo přinést ovoce. A to mu nelze jen tak snadno odpustit, stejně jako Sieře její ukvapené jednání. Ani po technické stránce film ničím zvláštním nevyniká, což je o to větší škoda vzhledem ke skutečnosti, že žánrově podobných děl je nejenom na Netflixu požehnaně. Navíc jestli se v budoucnu budou čím dál více natáčet díla, ve kterých se herci budou po většinu času bezduše dívat do mobilů, dozajista se vytratí všechen půvab hraní. Adolescenti se nejspíše v Sieře najdou. Dospělí ji zase v časech, kdy nic moc jiného nejde dělat, zvládnou jako poměrně příjemnou jednohubku.

 

„Sice jsem ti strašně ublížila, ale teď už budu zase hodná.“

Sierra Burgess je marná

 

Slunečnice mezi růžemi.

Sierra Burgess je marná

 

„Tvůj hlas je najednou zase silnější! Jak to děláš?“

Sierra Burgess je marná

 

60%

Sierra Burgess je marná / Sierra Burgess Is a Loser

Sierra Burgess je vlastně dost rozpolcená osobnost. Snaží se být sebevědomá a nenechat se urážet ostatními. Zároveň si ale nevěří natolik, aby ukázala svou pravou tvář. Obdobně je na tom i samotný snímek – raději se drží osvědčených způsobů a nepouští se do riskantnějších akcí, ačkoliv by to mohlo přinést ovoce. A to mu nelze jen tak snadno odpustit, stejně jako Sieře její ukvapené jednání. Ani po technické stránce film ničím zvláštním nevyniká, což je o to větší škoda vzhledem ke skutečnosti, že žánrově podobných děl je nejenom na Netflixu požehnaně. Navíc jestli se v budoucnu budou čím dál více natáčet díla, ve kterých se herci budou po většinu času bezduše dívat do mobilů, dozajista se vytratí všechen půvab hraní. Adolescenti se nejspíše v Sieře najdou. Dospělí ji zase v časech, kdy nic moc jiného nejde dělat, zvládnou jako poměrně příjemnou jednohubku.

  • Hodnocení

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací