Recenze Rodina na baterky: Svérázný animák pro všechny věkové kategorie uchvátí hlavně technickým zpracováním
Nic nesblíží rodinu více než robotická apokalypsa.
Katie Mitchell je nadaná, ale poněkud opuštěná dospívající dívka, která se právě dostala na filmovou školu v Los Angeles. Její táta Rick naplánuje, že ji tam s celou rodinou dovezou autem, aby si naposledy užili společně strávený čas. Jenže během toho dojde ke vzpouře strojů – chtějí zajmout všechny lidi a poslat je do vesmíru. Osud lidstva se ocitá v rukou Mitchellových, protože pouze oni mohou tento plán překazit.
Jedná se o typický námět pro tento žánr – řeší se komplikované vztahy mezi jednotlivými členy rodiny. Třebaže to není zrovna originální, je to mile a zároveň s nadhledem zpracováno. Prostřednictvím drobných detailů je nastíněn hlubší rozměr těchto vazeb. Například dřevěná soška losa může symbolizovat hned několik sdělení. Největší pozornost je pak věnována především rovině mezi dcerou a otcem. Stejně jako každý rodič Rick nechce, aby Katie musela čelit zklamání z neúspěchu. Nedokáže se do ní vcítit, takže ji nemůže podporovat v jejím celoživotním snu.
Co by se stalo, kdyby se zničehonic na celém světě vypla WiFi?Dalším pozitiven je aktuální téma, konkrétně závislost lidí nejen na sociálních sítích, ale na internetu obecně. Co by se stalo, kdyby se zničehonic na celém světě vypla WiFi? Bez chytrých telefonů si v současnosti jen stěží dokážeme představit náš každodenní život. I když někteří lidé ze starších ročníků by s tím zřejmě zase až takový problém neměli, s čímž souvisí i nepochopení tohoto fenoménu. Tato vznikající propast je zde také dobře tematizována.
Nelze si nevšimnout jistých nápadných podobností s realitou. Zakladatel technologické společnosti Pal Labs se jmenuje Mark Bowman, snaží se neustále modernizovat mobilního asistenta a sídlo má pochopitelně v Silicon Valley. Předloha se s nejvyšší pravděpodobností skrývá hlavně za logem jablka.
Nalezneme zde také náznak kritiky této novodobé posedlosti lidí i obřích technologických podniků, u kterých se často spekuluje ohledně jejich práv a zneužívání informací. Děje se to většinou prostřednictvím ironie a sarkasmu. „Koho by napadlo, že technologickým firmám neleží na srdci náš nejlepší zájem?“
Pokud jste navíc fanoušek různých akčních, fantasy či sci-fi velkofilmů, budou se vám velmi zamlouvat přímé i nepřímé odkazy na ně, jako jsou např. Krotitelé duchů, Šílený Max, Úsvit mrtvých, Gremlins, Kill Bill, Já, robot nebo Star Wars. Záleží hlavně na tom, co všechno se v tom člověku podaří najít. Dospělého diváka to potěší a dětského zase nijak neurazí.
Rodina na baterky bezpochyby nejvíce vyniká díky technické stránce. Tvůrci zvolili kombinaci animace a kreslených detailů, takže to trochu připomíná komiksové zpracování. V pozadí se vyskytuje obrovské množství detailů, které ani všechny nestihneme při prvním zhlédnutí postřehnout. Několikrát se také objeví obrazy z reálného světa. Některé záběry jsou natočené skrze hledáček kamery, jiné jsou cíleně stylizované do podoby akčních scén. Ty jsou ještě k tomu doplněny o vhodnou hudbu, což dotváří celkový dojem.
Jestliže si lámete hlavu nad tím, na co se kouknout s dětmi, abyste se u toho nenudili, tak jste právě našli žhavého kandidáta. Film zábavným způsobem tematizuje aktuální motiv, který se týká nás všech – provázanost lidí s digitálními technologiemi. Vizuální dojem prostě musí uchvátit každého diváka v jakémkoliv věku. Příběh navíc upozorňuje i na důležitost porozumění v rodině. Ať už jsou osoby v ní sebedivnější, stejně s nimi chceme mít dobré vztahy a máme je rádi. Konečnému pocitu trochu škodí přehnaně dlouhá stopáž a zbytečně přemrštěný závěr.
Přišel čas na tátovu závodní rallye!
„Nemohli byste alespoň na deset minut přestat zírat do těch mobilů?“
Kdo je kdo
Rodina na baterky / The Mitchells vs. the Machines
Jestliže si lámete hlavu nad tím, na co se kouknout s dětmi, abyste se u toho nenudili, tak jste právě našli žhavého kandidáta. Film zábavným způsobem tematizuje aktuální motiv, který se týká nás všech – provázanost lidí s digitálními technologiemi. Vizuální dojem prostě musí uchvátit každého diváka v jakémkoliv věku. Příběh navíc upozorňuje i na důležitost porozumění v rodině. Ať už jsou osoby v ní sebedivnější, stejně s nimi chceme mít dobré vztahy a máme je rádi. Konečnému pocitu trochu škodí přehnaně dlouhá stopáž a zbytečně přemrštěný závěr.
- Hodnocení