Recenze: Špaček s Melissou McCarthy je obstojné drama se silnými emocemi, které se ovšem ve smutných momentech utápí až moc
Drama v rodině a trable na zahradě s otravným ptákem.
Špaček vypráví příběh manželů Jacka (Chris O’Dowd) a Lilly (Melissa McCarthy), kteří jednoho dne nečekaně přišli o svou malou dceru. Jacka to zasáhlo natolik, že skončil v psychiatrické léčebně, načež Lilly za ním jezdí vždy jednou v týdnu. Na jedné straně tak sledujeme Jacka v zápase s jeho vnitřními démony a na druhé straně sledujeme Lilly, která musí sama chodit do práce, starat se o dům se zahradou a též přijít na to, jak se vyrovnat se ztrátou dcery. A aby toho nebylo málo, život Lilly začne výrazně komplikovat jakýsi špaček, který si oblíbil velký strom na její zahradě.
Již ze synopse vyplývá, že se snímek zabývá velice smutným a pochmurným tématem, kdy hlavním cílem obou hlavních postav je najít způsob, jak se znovu vzchopit a překonat všechny překážky. Příběh tak logicky přichází s řadou velmi srdceryvných a emočně vypjatých momentů, které z hlediska provedení rozhodně fungují a divák dokáže velmi rychle sympatizovat s oběma hlavními postavami. Aby z toho zároveň nebyla jednoznačně smutná podívaná, rozhodli se tvůrci onen smutek vybalancovat něčím příjemným a zábavným. Snímek nám tak nabízí velmi pěkné venkovské prostředí, kde se drtivá většina příběhu odehrává, a zábavné či alespoň úsměvné momenty, které mají těžké téma filmu odlehčit.
Zároveň příběh nabízí několik zajímavých metafor a dočkáme se též určitého filozofování o životě .Určité otázky začne v příběhu zanedlouho vyvolávat stav Jacka, kdy si nejsme jisti, proč jím na rozdíl od Lilly otřásla ztráta dcery tak moc, že musel skončit v léčebně. Tvůrci nám ovšem posupně začnou dávat různé indicie, které do sebe později zapadnou jako dílky skládačky a divákovi je najednou vše jasnější. Tuto strategii tvůrci následně zvolili i u jiných příběhových linií a nutno říct, že postupné odhalování určitých nejasností ze začátku filmu funguje. Zároveň příběh nabízí několik zajímavých metafor a dočkáme se též určitého filozofování o životě, což je rovněž plus.
Co už ovšem ne vždy funguje, je ona snaha vyvažovat vážnější a odlehčenější témata. Film se snaží přijít s poměrně velkou dávkou vtipných či alespoň úsměvných scén, nicméně ve výsledku funguje pouze tak polovina z nich. Co poté poměrně sráží dobrý dojem, je neustálé vracení se k ponurosti celého příběhu a upozorňování na to, že jde pořád o smutný příběh. Jak již bylo řečeno, cílem obou postav je znovu najít smysl života a jít dál. Když tedy máme pocit, že už jsme s postavami na správné cestě, přijdou několikrát za sebou ponuré momenty, které vše vrátí do původních kolejí. Ve smutku se tak snímek utápí mnohem více, než by musel, jelikož se k němu pořád vrací, což zážitek z filmu poměrně ovlivňuje.
Zároveň může zamrzet, že příběhy některých vedlejších postav nedostanou žádné jasné vyústění, či že některé z nich ani nedostanou příliš prostoru, jako například zaměstnavatel Lilly, kterého hraje Timothy Olyphant. Samotný špaček, který pak má ve filmu také důležitou roli, je v drtivé většině případů digitální, což je pochopitelné, nicméně nejde o natolik kvalitní počítačový efekt, aby nám tento fakt nebyl pokaždé naprosto zřejmý.
Špaček je po emoční stránce velmi silný. S hlavními postavami dokážeme velmi rychle soucítit a jejich cesta dokáže zaujmout a vtáhnout. Zároveň se tvůrci snaží odlehčit vážné momenty něčím zábavným, vtipy ovšem fungují tak z poloviny. V rámci technického provedení je film skvěle natočen a odehrává se v krásném prostředí. Problémem je, že když se hlavní postavy snaží najít nový směr, snímek se několikrát vrátí zpět k tragické události, což působí poněkud rušivě a příběh se v oné události utápí více, než by musel. Zejména díky kvalitním hereckým výkonům a určitým metaforám je film stále nadprůměrnou podívanou, ale kdyby se kladl menší důraz na vracení se zpět do minulosti a na lepší pojetí některých rádoby vtipných scén, mohl být výsledek určitě lepší.
Každý zvládá rodinnou tragédii po svém.
Takový malý špaček dokáže nadělat velkou neplechu.
Když vám špaček neustále útočí na hlavu, vyplatí se mít při práci na zahradě helmu.
Špaček / The Starling
Špaček je po emoční stránce velmi silný. S hlavními postavami dokážeme velmi rychle soucítit a jejich cesta dokáže zaujmout a vtáhnout. Zároveň se tvůrci snaží odlehčit vážné momenty něčím zábavným, vtipy ovšem fungují tak z poloviny. V rámci technického provedení je film skvěle natočen a odehrává se v krásném prostředí. Problémem je, že když se hlavní postavy snaží najít nový směr, snímek se několikrát vrátí zpět k tragické události, což působí poněkud rušivě a příběh se v oné události utápí více, než by musel. Zejména díky kvalitním hereckým výkonům a určitým metaforám je film stále nadprůměrnou podívanou, ale kdyby se kladl menší důraz na vracení se zpět do minulosti a na lepší pojetí některých rádoby vtipných scén, mohl být výsledek určitě lepší.
- Hodnocení