Recenze The Gray Man: Kvůli Ryanu Goslingovi se Praha ocitne v plamenech, což musí chtít vidět úplně každý
„Tohle je pravděpodobně to nejvelkolepější selhání v dějinách tajných operací.“
Za předlohou tohoto dlouho očekávaného snímku stojí americký spisovatel Mark Greaney. Jeho debutový román The Gray Man vyšel v roce 2009. Už jen na základě příběhu muselo být všem jasné, že zfilmovat akční drama takových rozměrů bude vyžadovat hodně financí. Naštěstí se ho ujal Netflix a režisérské duo bratrů Russoových. Není tedy divu, že v době jeho natáčení, v létě 2021, šlo s rozpočtem 200 milionů amerických dolarů o nejnákladnější film této společnosti. Pojďme si shrnout, zda se tato investice vyplatila.
V roce 2003 přijala CIA do programu Sierra odsouzeného mladíka Courtlanda Gentryho, aby se stal členem elitní jednotky „šedých mužů“. O 18 let později je z něj profesionální agent, který vždy dokonale a bez jakýchkoli otázek splní zadaný úkol. Tentokrát má odstranit muže disponujícího kompromitujícími materiály. Ukáže se ale, že se někdo z vedení snaží zlikvidovat členy vlastní organizace. Z Courtlanda alias Šestky se okamžitě stane cíl číslo jedna a pronásledují ho po celém světě. Jeho protivníci se nebojí využívat ani ta nejcitlivější místa, ať už jde o mučení jeho přítele, či únos dítěte.
V první řadě je potřeba vyzdvihnout herecké obsazení. Ryan Gosling v hlavní roli Šestky dokazuje, že jeho všestranné nadání nezná hranice – ať už je beznadějně zamilovaný do Rachel McAdams, prozpěvuje si s Emmou Stone, nebo eliminuje určené osoby. Jeho minimalistický styl hraní je zkrátka dechberoucí. Ačkoliv zrovna v tomhle případě by alespoň o něco větší špetka emocí nebyla úplně na škodu. Možná by pevné vazby mezi jednotlivými aktéry pak působily pochopitelněji. Zároveň by také mohlo být snazší vytvořit si k jeho postavě nějaký vztah, takhle působí chvílemi až příliš prázdně.
Chris Evans už měl nejspíš po krk klaďase Kapitána Ameriky a chtěl si tentokrát užít pořádného záporáka. Bohužel či bohudík je v obojím stejně tak dobrý. Psychopatického Lloyda Hansena musí divák nesnášet hned po jeho první scéně. A jeho slizká vizáž připomínající německého pornoherce z konce minulého století onen dojem jen podtrhuje. Skalní příznivci amerického superhrdiny budou zmateni tím, jak je možné jeho představitele v různých rolích zbožňovat i nenávidět současně.
Španělsko-kubánská herečka Ana de Armas se postupně stává dvorní dámou akčních trháků. Oproti bondovce Není čas zemřít (2021) tady ale dostane o dost více prostoru a není jenom sexy figurkou. Světe div se, i žena může být schopnou agentkou, aniž by musela mít hned pletky s ústředním machem. V dalších rolích se objeví Billy Bob Thornton (Fitzroy), Julia Butters (Claire) nebo Regé-Jean Page (Carmichael), který tak dokázal, že se nehodí pouze do přesládle romantických seriálů.
Srdce každého českého diváka musí zaplesat radostí při akčních scénách, protože se ve velké míře natáčely v Praze.Srdce každého českého diváka musí zaplesat radostí při akčních scénách, protože se ve velké míře natáčely v Praze. K vidění je přestřelka na náměstí Jana Palacha, exkluzivní honička v tramvaji, která se řítí ulicemi hlavního města, nebo kolosální destrukce na Náměstí Republiky. Když se pak v originále ozvou česky mluvící policisté, je to pověstná třešnička na dortu. Konečně začínají američtí filmaři ve větší míře objevovat lákavé možnosti naší republiky.
The Gray Man má potenciál vzbudit novou vlnu vášně k akčním filmům. Spojené státy americké mají konečně vlastního agenta, který je důstojnou paralelou k anglickému Jamesi Bondovi. Na to ostatně vtipně odkazuje i jeho jméno Šestka, protože 007 bylo už zkrátka obsazené. Jen je škoda, že se snímku nedaří více se odlišit od klasických děl tohoto žánru. Cestování po různých koutech světa pak působí pouze jako zajeté klišé, které v příběhu nemá hlubší opodstatnění. Všichni herci dokonale pasují do svých rolí a společně předvádí neuvěřitelnou podívanou. Ať už hlavní hrdina bojuje mezi vybuchujícími rachejtlemi, ve fontáně, skáče po tramvaji, nebo prchá z padajícího letadla. Pokud se takové scény natočí dobře, tak vlastně ani nevadí, že nejsou realistické. A když se ještě odehrávají ve městě, které důvěrně znáte, dostanou ještě další rozměr. Otevřený konec a knižní pokračování dávají tušit, že se máme do budoucna ještě na co těšit.
Nápadnost je nová nenápadnost.
Takhle svého hrdinu nechcete nikdy vidět, ale padouch je to dokonalý.
Tak takhle to vypadá v té Praze…
The Gray Man
The Gray Man má potenciál vzbudit novou vlnu vášně k akčním filmům. Spojené státy americké mají konečně vlastního agenta, který je důstojnou paralelou k anglickému Jamesi Bondovi. Na to ostatně vtipně odkazuje i jeho jméno Šestka, protože 007 bylo už zkrátka obsazené. Jen je škoda, že se snímku nedaří více se odlišit od klasických děl tohoto žánru. Cestování po různých koutech světa pak působí pouze jako zajeté klišé, které v příběhu nemá hlubší opodstatnění. Všichni herci dokonale pasují do svých rolí a společně předvádí neuvěřitelnou podívanou. Ať už hlavní hrdina bojuje mezi vybuchujícími rachejtlemi, ve fontáně, skáče po tramvaji, nebo prchá z padajícího letadla. Pokud se takové scény natočí dobře, tak vlastně ani nevadí, že nejsou realistické. A když se ještě odehrávají ve městě, které důvěrně znáte, dostanou ještě další rozměr. Otevřený konec a knižní pokračování dávají tušit, že se máme do budoucna ještě na co těšit.
- Hodnocení