Recenze: Il Boemo je působivá podívaná, která ve vás možná probudí lásku k opeře
Slávu zapomenutého skladatele se snaží oprášit Vojtěch Dyk s Petrem Václavem.
Uvěřitelně ztvárnit něčí zápal a celoživotní oddanost hudbě a předat je na filmové plátno, to je poměrně těžký oříšek. Zvláště když je ona hudba operní a zavítáme do 18. století. Tenhle historický výlet v české koprodukci ale stojí za zkoušku. Dnes patří hudební hvězdy mezi nejzářivější celebrity a nejbohatší a nejvlivnější osobnosti vůbec. Pár století nazpět za úspěchem ale stála neutuchající dřina, umělec byl obklopen movitými lidmi, aniž by sám mohl dosáhnout bohatství a byl brán šlechtou jako něco víc než prostředek k zábavě. Stačila změna v repertoáru divadla nebo nelibost někoho významného a úspěch byl ten tam.
Velmi líbivá podívaná představuje život Josefa Myslivečka, přezdívaného Il Boemo. Sledujeme jeho kariéru v Itálii od počátků, jak se vypracoval od učitele hudby k uznávanému skladateli. Zásadní částí jsou jeho vztahy – profesní i milostné – s významnými ženami tehdejší doby. Jeho životní příběh byl hodně o štěstí, kontaktech s těmi správnými lidmi a uspokojování potřeb mocnějších a výše postavených. A nejen uměleckých potřeb.
Je nesmírně snadné zapomenout, že sledujeme (především) český film, a to se jen tak nestává.Je nesmírně snadné zapomenout, že sledujeme (především) český film, a to se jen tak nestává. Jeho velkolepost je obdivuhodná, věrnost vykreslení tehdejší doby excelentní. Snímek si (snad kromě jedné scény) nelibuje v extravaganci, drží se při zemi a poctivě, ovšem s nutným zápalem, se věnuje vyprávění, stejně jako jeho hlavní hrdina hudbě. Decentně zobrazuje, jak ústřední postava bojuje s romantickými city, které nikdy nesmí vyjít najevo. Nakonec raději věnuje veškerou lásku své tvorbě. Jedním z vrcholů je, když se Mysliveček jakoby mimochodem setká s mladým Mozartem.
Děj se odehrává v různých italských městech, chvilku i v Praze, ale stěhování mezi lokacemi je spíše symbolické, protože se pohybujeme takřka celou dobu v interiérech. Nijak to ale neškodí, každým historickým snímkem se nemusí každých pět minut ostentativně prohnat kočár s koňmi. Pochopitelně se tu nemůžeme nabažit honosných kostýmů, masek, a především hudby. Nutno vyzdvihnout také působivé zpracování tváře znetvořené syfilidou. Občasnou tíživou atmosféru snadno rozčísnou výstřední výstupy někoho ze společenské smetánky.
Il Boemo je krásný a vážný snímek, který by možná mohl některým neznalým divákům pootevřít dveře k lásce k opeře. Vyžaduje však od nich spoustu trpělivosti, snímek má 140 minut a některé pasáže jsou chtě nechtě únavné, film často nedokáže vzbudit emoce a dojetí, které by mu velmi slušely. Dokáže nás přiblížit k Myslivečkovi jako umělci, ale ne jako člověku. Petr Václav, který se chopil scénáře a režie a na snímku pracoval přes deset let, však nedokáže nic změnit na tom, že opera je na poslech náročná a snadno si nezíská srdce jen tak někoho, což má přirozeně dopad na množství emocí, které v nás film dokáže vzbudit. Nakonec ho tak dokáže skutečně docenit jen pár diváků, pro jiné může být naopak ubíjející. S tím se však nejspíš počítalo.
Milovníci vážné hudby, natož opery, nemají moc často důvod těšit se do kina. Il Boemo je ale svým kvalitním a poctivým zpracováním velmi potěší, skvěle vystihuje dobu, všechny složky filmu se elegantně doplňují. Snímek dokáže zářit, aniž by byl kýčovitý a přehnaně melodramatický. Jeho pomalé plynutí vyžaduje trpělivého diváka, který si dokáže vychutnat každý jeho propracovaný detail. Snad jen kdyby v nás dokázal vzbudit trošku více emocí…
Rozhodně je na co se dívat!
… a také co poslouchat.
Modleme se, ať se to divákům líbí.
Il Boemo
Milovníci vážné hudby, natož opery, nemají moc často důvod těšit se do kina. Il Boemo je ale svým kvalitním a poctivým zpracováním velmi potěší, skvěle vystihuje dobu, všechny složky filmu se elegantně doplňují. Snímek dokáže zářit, aniž by byl kýčovitý a přehnaně melodramatický. Jeho pomalé plynutí vyžaduje trpělivého diváka, který si dokáže vychutnat každý jeho propracovaný detail. Snad jen kdyby v nás dokázal vzbudit trošku více emocí…
- Hodnocení