Recenze: Black Adam přináší tuctovou superhrdinskou podívanou plnou klišé a křečovitých momentů
Dwayne Johnson jako anti-hrdina.
Black Adam, nejnovější a velmi očekávaný blockbuster studia DC je konečně tu. Bohužel však toto dílo režiséra Jauma Collet-Serry do superhrdinského žánru nepřináší zhola nic nové. Víceméně tuctová podívaná je umocněna spoustou klišé, křečovitým rádoby humorem a nadupanou velkolepou, ale chaotickou a nic neříkající akcí plnou CGI. Vezměme to však postupně.
Příběh se odehrává ve fiktivní zemi Kahndaq (i když v komiksech je titulní anti-hrdina egyptského původu, takže je nepochopitelné, proč se zrovna tohle tvůrci rozhodli změnit, ale budiž). Vyprávění je otevřeno narací a flashbackem, který vysvětluje Black Adamův (zde ještě Teth Adam) původ a nabízí krátkou origin story. Pak se přesouváme do současnosti, kdy je Kahndaq nesvobodná země pod vojenskou kontrolou. Parta archeologů / historických nadšenců na své výpravě při hledání cenného artefaktu (který je pro celkový děj nezbytný) probouzí Black Adama z jeho hrobky. Jeho bezprecedentní a neotřelé chování postupně přitáhne pozornost spousty lidí, i některých nežádaných jedinců, a tak je k jeho zkrocení povolán tým Justice Society of America. A tak začíná sled nečekaných událostí a boj s časem o záchranu Kahndaqu i celé země. A Black Adam postupně odkrývá své barvy.
Na první pohled děj působí docela zajímavě a začíná i vlastně poměrně slibně, jenže pak se vše zvrtne v tuctovou a nekoherentní směsku, která nijak výrazně nebaví.Na první pohled tak děj působí docela zajímavě a začíná i vlastně poměrně slibně (tedy nebýt iritující narace dětského protagonisty), jenže pak se vše zvrtne v tuctovou a nekoherentní směsku, která nijak výrazně nebaví. Veškeré dialogy jsou křečovité a působí poněkud strojově. Ani rádoby humor bohužel moc nezabírá, přesto, že se tvůrci snaží, nebo spíše právě proto. Komediální prvky totiž opravdu moc tlačí na pilu a snímek se snaží být vtipný za každou cenu. Vracejícím se motivem je například Black Adamovo rozrážení zdí při příchodu do místnosti (přesto, že tam jsou dveře a on zjevně ví, co dveře jsou), jednou to pobaví, po druhé ještě do jisté míry také, ale potřetí, čtvrté, páté atd., už moc ne, opakovaný vtip už zkrátka není vtip. Což si tvůrci neuvědomují ani při jiných instancích.
Přehnané tlačení na jednu totožnou notu je vidět i při akčních scénách, které jsou jednak plné CGI chaosu a za druhé spousty zpomalených momentů. Ono zmíněné CGI a veškeré vizuální efekty jsou sice povedené, to se filmu nedá upřít, ale v bojových scénách je ho zkrátka příliš a akce tak působí poněkud přeplácaně, neuškodilo by pár rvaček bez efektů (což si tvůrci mohli dovolit, vzhledem k tomu, že titulního protagonistu ztvárňuje bývalý wrestler).
Tato skutečnost je pak doplněná o spoustu, opravdu spoustu, slow-motion momentů a záběrů na jednotlivé postavy, jak se navzájem mlátí, jako by snad tvůrci chtěli předvést svou kvalitní techniku. Najde se zde dokonce také zpomalený moment s Black Adamem, který je čistou kopií podobných scén s Flashem nebo jeho marvelovským kolegou Quicksilverem. Jde zkrátka o záležitost, kterou jsme už viděli, a jako taková nijak zvlášť neohromí ani nepobaví.
Podobné lze tvrdit i o hercích, ze kterých téměř nikdo neodvádí nějak oslnivou práci. Dwayne Johnson jako Black Adam v zásadě hraje opět tu stejnou dost jednotvárnou roli, jakou ztvárnil už tolikrát a svým klasickým prkenným přednesem nepřináší zhola nic nového. A i když se o to Johnson snaží a je občas rádoby pochmurný, zadumaný nebo naštvaný (a neustále opakuje že přece není hrdina, protože zabil spoustu lidí – což je motiv, který si okatě vypůjčil od Deadpoola), tak jeho anti-hrdina postrádá jakoukoliv větší hloubku.
Ostatně, to lze říct i o zbytku postav, které všechny působí tak nějak povrchně a nedotaženě. Nejpalčivějším příkladem je v tomto ohledu celá Justice Society of America, jejíž členové tu v zásadě působí jako taková superpolicie, ale jednotliví hrdinové postrádají jakoukoliv vzájemnou chemii a nemáme žádný důvod jim fandit nebo se o ně vůbec nějak zajímat. Nezachraňuje to ani rádoby romantická dějová linka mezi Cyclone (Quintessa Swindell) a Atom Smasherem (Noah Centineo), které nejde moc uvěřit kvůli křečovitým výkonům jejich představitelů. Snad jediný, kdo stojí za pochvalu je Doctor Fate v podání Pierce Brosnana, který se snaží (i přes špatně napsaný scénář) vnést do své postavy hloubku a charisma, a tak je v závěru jediným, na kom nám aspoň trochu záleží.
Naopak úplně nejslabším článkem je záporák v podání nizozemského herce Marwana Kenzariho, který je zkrátka velmi ale velmi zapomenutelný. Jeho motivace je povrchní a tuctová a po skončení filmu na tuto postavu opravdu rychle zapomeneme, neboť za celou dobu neudělá nic významného a zapamatování hodného.
Z čeho si však po zhlédnutí odneseme dobrý pocit je hudební doprovod. Skladby z pera Lorne Balfeho (Terminator Genisys, Mission: Impossible – Fallout) i nabitý popový soundtrack dobře doplňují děj a dodávají jinak tuctovým akčním scénám a slow motion momentům šťávu. A není divu, zaznívají zde totiž hity jako Paint It Black, Bullet with Butterfly Wings, Baby Come Back nebo titulní znělka filmu Hodný, zlý a ošklivý.
V závěru je Black Adam další tuctovou akční superhrdinskou podívanou. Poté, co si studio DC spravilo reputaci Ligou Spravedlnosti Zacka Snydera, novým Sebevražedným oddílem nebo Batmanem s Robertem Pattinson, přišlo opět se svou klasickou béčkovou podívanou. Ač se Dwayne Johnson snaží na sociálních sítích zapracovat na pořádném promu, tak svůj snímek bohužel nespasí od kritiky, a to ani svým prkenným jednotvárným výkonem. Nudný neoriginální příběh, který si až příliš vypůjčuje od svých předchůdců, je navíc plný chaotické CGI akce, která ničím neoslní. A nezachrání to ani tolik omílaná potitulková scéna. I přes to všechno však nejde o nijak výrazně nekoukatelné dílo, své příznivce si ostatně určitě najde.
Jak poznáte, že jsem drsňák? No tak, že nosím cool černou kapuci!
Já vás zase uchvátím svým obrovskými křídly!
A moje superschopnost je, že umím hezky vlát ve větru.
Black Adam
V závěru je Black Adam další tuctovou akční superhrdinskou podívanou. Poté, co si studio DC spravilo reputaci Ligou Spravedlnosti Zacka Snydera, novým Sebevražedným oddílem nebo Batmanem s Robertem Pattinson, přišlo opět se svou klasickou béčkovou podívanou. Ač se Dwayne Johnson snaží na sociálních sítích zapracovat na pořádném promu, tak svůj snímek bohužel nespasí od kritiky, a to ani svým prkenným jednotvárným výkonem. Nudný neoriginální příběh, který si až příliš vypůjčuje od svých předchůdců, je navíc plný chaotické CGI akce, která ničím neoslní. A nezachrání to ani tolik omílaná potitulková scéna. I přes to všechno však nejde o nijak výrazně nekoukatelné dílo, své příznivce si ostatně určitě najde.
- Hodnocení