Recenze Srdeční záležitost: Přeplácaná německá komedie nás za srdce nechytí

“Odkdy je heterosexuál přežitá forma života?”

Jako většina německých komedií je i tahle trošku křečovitá, místy nechutná, trošku bizarní a nedotažená. Slavný německý herec Elyas M’Barek ztvárňuje téměř sám sebe, tedy postavu taktéž slavného herce Marvina. Byť je velmi úspěšný a obletovaný fanynkami a novináři, je citově nevyzrálý a zapírá své problémy z minulosti. Po katastrofálním interview, které poškodí jeho image a kariéru, hledá útočiště v malém divadle, kde vystupují stand-up komici především z řad LGBTQ komunity. A samozřejmě ho vede krásná a osamocená Frída (Lucie Heinze), která se s Marvinem začne sbližovat rychlostí světla. 

Scénář sází spíše na kvantitu než kvalitu a poměrně sympatické obsazení často nemá s čím pracovat.Co se týče počtu versus propracovanosti postav, sází scénář spíše na kvantitu než kvalitu a poměrně sympatické obsazení často nemá s čím pracovat. Sledujeme jedno z klasických schémat romantických komedií: potkají se dvě velmi odlišné postavy, které se nejdřív naoko nemají rády, ale později se zamilují a otevřou se novým pohledům na svět. Mezi samotnými herci to celkem hezky jiskří, ale jejich pouto je tak nepřesvědčivě napsané, že s tím nezvládnou moc dělat. Film nakousává vážná témata (“Moje rodina se mnou roky nemluví”), aby je o čtyřicet vteřin později nenávratně zahodil a dal nám iluzi hlubokého pouta, tvořícího se mezi ústřední dvojicí. Postavy jsou často jen karikatury, možná vůbec nejhorší je dravá novinářka Bettina Bambergerová (Alexandra Maria Lara), prototyp úspěšné kariéristky, jejíž neschopný přítel ji ani neumí požádat o ruku a běhá za ní jako pudlík. Za takovou stereotypní postavu by si každá žena, která se podílela na jejím vypuštění do světa, měla vlepit facku. 

Film se snaží prezentovat feministické názory, ale dost nesympaticky a dělá propagaci svého tématu medvědí službu. Krom toho, že hlavního hrdinu sem tam některá z ženských postav buzeruje za něco, co ani neudělal, nebo mu předhazuje jednu obecnou frázi za druhou (muži tohleto, patriarchát tamto), moc se toho nedovíme. Víceméně jsou naštvané, že Marvin je úspěšný herec, zatímco jejich divadlu se nedaří a během dlouhých minut podprůměrných komediálních výstupů taky pochopíme proč. On se přitom nijak špatně nebo šovinisticky nechová, zaměstnává svou celoživotní kamarádku a jeho šrám z minulosti, kdy někoho podrazil, se také netýká ženy. Kdyby to byl egoistický arogantní mačo, který se v průběhu filmu nějak změní, rozhodně by kritika ze strany ženských postav nevyznívala naprosto zbytečně agresivně. Takhle jen sledujeme dlouhé minuty zbytečně trpícího hrdinu a podrážděné ženy, které si na něm vylívají zlost. Vzhledem k tomu, že od začátku působí dost depresivně, je nám ho docela líto, a tak nikdy nepřistoupíme na hru dalších postav, které jej za jeho životní styl a úspěch kritizují, když Marvina ani evidentně nedělá šťastným. 

Srdeční záležitost není zábavná, není poučná, nikomu neotevře oči, jen dokola omílá fráze a klišé a členy LGBTQ komunity představuje ne jako normální lidi, ale bizarní exoty, kteří nemají šanci ani zájem žít normální život. Humor představují vtipy jako “spadl do mojí plyšové vagíny” nebo pití a následné zvracení halucinogenního čaje.

Řeší se tu témata feminismu a queer, nezávislého umění versus komerčního úspěchu, přátelství a zrady, traumat, moci bulvárních médií… Na 100 minut je to až moc, zvlášť když se snažíte natočit romantickou komedii. Chtělo to hodně ubrat a raději sdělení vypilovat. Takhle je to trošku nevkusný chaos, a i když cítíme dobrý záměr, moc to výslednému dojmu nepomůže.

Být filmovou hvězdou není žádná pohádka…

Srdeční záležitost
(Foto: Constantin Film Produktion)

… ovšem vést neúspěšné divadlo je ještě horší.

Srdeční záležitost
(Foto: Constantin Film Produktion)

„Nějaké zábavné historky z natáčení nebo z vašeho milostného života?“

Srdeční záležitost
(Foto: Constantin Film Produktion)
45%

Srdeční záležitost / Liebesdings

Řeší se tu témata feminismu a queer, nezávislého umění versus komerčního úspěchu, přátelství a zrady, traumat, moci bulvárních médií… Na 100 minut je to až moc, zvlášť když se snažíte natočit romantickou komedii. Chtělo to hodně ubrat a raději sdělení vypilovat. Takhle je to trošku nevkusný chaos, a i když cítíme dobrý záměr, moc to výslednému dojmu nepomůže.

  • Hodnocení

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací