Looper – recenze
[singlepic id=2567 w=200 h=200 float=left]Budoucí vymoženosti dodají sebevraždě čtvrtý rozměr.
Aby si fanoušci sci-fi užili příběhy o cestování časem, nesmí o nich moc přemýšlet. Samotná postava Bruce Willise v Looperovi je od toho razantně odrazuje. Stvořitel filmu Rian Johnson dal dohromady systém, v němž celkově věci dávají jakýsi smysl, ale stejně vám může připadat, že kauzalita zde funguje na principech magických, nikoliv vědeckých. Smiřte se s tím a užijete si jeden z nejzábavnějších snímků poslední doby!
Příběh a prostředí Loopera jsou jak tradiční, tak něčím překvapivé. Aby Johnson zvýraznil gangsterské pozadí příběhu, dosadil do zbídačených Spojených států budoucnosti atmosféru, která viditelně evokuje třicátá léta, čímž se vyvaroval přeplácaných světélkujících rekvizit, i když se nedá říct, že by spolu futurizující a archaizující styl vždy ladily. Tím pádem se nejlépe sledují pozdější momenty, kde supertechnologie skoro vymizí.
Zápletka dává dohromady některé originální a osvěžující motivy, jiné naopak dost známé, které ovšem oživuje dějové napětí a zajímaví hrdinové. Joseph Gordon-Levitt dokáže přesně to, co se po něm žádá, tj. předvést prostého zločineckého pěšáka, který ovšem umí příležitostně předvést akčního hrdinu – začátečníka, ovšem taky schopného nějakého citu vůči druhým. Jeho starší já (Bruce Willis) je pak logicky zručnější podobou těchto vlastností… Ale jak tomu tak bývá, dvojice sdílející identitu se ve všem nedokáže shodnout… S poskytnutým prostorem se dokáží předvést i Emily Blunt a dokonce i malý Pierce Cagnon.
Vzhledem k tomu, že snímek klade potřebný důraz na svoji vnitřní logiku a život nejdůležitějších postav, v lecčem připomíná vážné sci-fi příběhy, jaké se točily před pár desetiletími a mohly se měřit s „komercí neposkvrněnou“ literaturou. Zároveň je i dobrodružstvím schopným přilákat milovníky popcornové zábavy. Někdy možná až trochu moc… Když máme v obsazení hvězdu Smrtonosné pasti, musíme mu taky dát nějakou vyvražďovací scénku.
Solidní scénář má jen některé menší mouchy. Nevyhne se totiž použití náhody v klíčovém okamžiku a jistý prvek světa budoucnosti je představen v rámci expozice hned na začátku a trvá to dlouho, než se stane skutečně důležitým. Díkybohu to nemá vliv na koherenci příběhu, stejně jako zbytek dílčích chyb nedokáže Loopera připravit o silný dojem ze sumy jeho předností, o jeho nezapomenutelnost.
„Připrav se, že v budoucnosti budeš hlavně řídit létající taxíky.“
[singlepic id=2607 w=400 h=300 float=center]
„Madam, není váš syn John Connor, Anakin Skywalker, nebo Damien Thorn?“
[singlepic id=2609 w=400 h=300 float=center]
„Chtěl jsem říct, že tohle za mejch mladejch let nebejvalo, ale ty vlastně probíhaj právě teď.“
[singlepic id=2601 w=400 h=300 float=center]
Solidní scénář má jen některé menší mouchy. Nevyhne se totiž použití náhody v klíčovém okamžiku a jistý prvek světa budoucnosti je představen v rámci expozice hned na začátku a trvá to dlouho, než se stane skutečně důležitým. Díkybohu to nemá vliv na koherenci příběhu, stejně jako zbytek dílčích chyb nedokáže Loopera připravit o silný dojem ze sumy jeho předností, o jeho nezapomenutelnost.