Paralelní světy / Upside Down – recenze
[singlepic id=3252 w=200 h=200 float=left] Nejhorší soupeření je mezi horňáky a dolňáky.
Paralelní světy se jako žádný jiný film v poslední době blíží vágnímu žánrovému označení „science fantasy“ a ani to plně nevystihuje zvláštní prostředí dvou planet (de facto prostě dvojice Zemí), každé z nich s gravitací, která přitahuje pouze hmotu svého světa, takže obyvatelé se při setkání za normálních podmínek vnímají vzhůru nohama.
Opaky se někdy přitahují, a proto dochází ve vlastním příběhu k romanci mezi Adamem (Jim Sturgess) a Eden (Kirsten Dunst). Bohužel, kromě opaků existuje i hierarchie a pochopitelně také přírodní zákony, takže se můžou zařadit do řady milenců, jimž nepřeje osud.
Hned zkraje musí divák překousnout pár problémů – jednak možná se samotnou premisou, jednak s trochu uspěchaným začátkem. A jakmile se rozeběhne hlavní děj, až do konce zůstává pohádečkou o lásce mezi znepřátelenými stranami narážejících na cosi jako nacionalismus a třídní předsudky zároveň podporované obří korporací. Sturgess je jako Adam sympaticky bezelstný mladík (naštěstí bez „vyplesklého“ ksichtíku Shia LaBeoufa) a také „zázračný sirotek“ na prahu převratného objevu, zatímco Eden je, ehmm, hlavně krásná a milá dáma.
Takže romantický příběh toho moc neinovuje, ale herci tří nejdůležitějších rolí (včetně Timothy Spalla jakožto „hodného horňáka“ a Adamova kolegy Boba) jsou sympatičtí a svým jednoduchým postavám oddáni. Režisér Juan Diego Solanas dokázal ve francouzsko-kanadské produkci netknuté americkým průmyslem složit hezkou poctu prosté představivosti a zapracoval na tom, aby vypadala k světu. Nejen díky hříčce námětu, nýbrž i zachycením už tak impresivních obrazů. Jak rád čas od času upozorňuji, nejen děti potřebují občas kombinaci fantazie a něhy. Ať si pátrající nezadaní co nejdřív najdou někoho, s nímž si budou také spojovat své dva světy…
„Nejsem první, koho napadl kavorit, ale Wells mne už neudá.“
[singlepic id=3243 w=400 h=300 float=center]
Segregace se hroutí.
[singlepic id=3245 w=400 h=300 float=center]
Kravata od společnosti Freud a syn není vhodná ke společenskému oděvu.
[singlepic id=3247 w=400 h=300 float=center]
Takže romantický příběh toho moc neinovuje, ale herci tří nejdůležitějších rolí (včetně Timothy Spalla jakožto "hodného horňáka" a Adamova kolegy Boba) jsou sympatičtí a svým jednoduchým postavám oddáni. Režisér Juan Diego Solanas dokázal ve francouzsko-kanadské produkci netknuté americkým průmyslem složit hezkou poctu prosté představivosti a zapracoval na tom, aby vypadala k světu.