Recenze Němá tajemství: Český snímek dokáže překvapit a zaujmout příběhem i vizuálně
Psychologické drama a detektivka v českém podání? Dá se to udělat dobře!
Veterinář Martin (Marián Mitaš) trpí po vážném úraze afázií, je tedy uvězněný ve svém těle jen s vlastními myšlenkami, nerozumí svému okolí a už vůbec se s ním nedovede dorozumívat. Jeho blízcí spolu sice mluvit dokážou, ale nerozumí si o nic víc, protože každý má jiný, velmi silný názor na to, jak by péče o Martina měla vypadat. Manželka Erika (Jana Plodková) mu obětuje vše, ale uvědomuje si, jaké jsou vyhlídky na kvalitu jeho života, zatímco Martinova matka (Milena Steinmasslová) se snaží vše brát s křečovitou pozitivitou. Do této situace vstoupí Jana (Magdalena Borová), jejíž kůň všechno způsobil, a začne situaci ještě víc komplikovat.
Film ovšem není jen o vztazích. Jsme svědky policejních výslechů a dlouho nevíme, z jakého důvodu. Kriminalisté (Jan Révai, Igor Chmela) se snaží získat přehled o tom, jaké jsou vztahy mezi jednotlivými postavami, přičemž každá z nich má tajemství. Nejvíc jich měl Martin, který teď už ale nemůže svému okolí nic vysvětlit.
Prolínají se různé časové roviny a v průběhu filmu se nám poodkrývá celý příběh, po kouscích.Prolínají se různé časové roviny a v průběhu filmu se nám poodkrývá celý příběh, po kouscích. Budování napětí se úplně nedaří, takže to často vypadá tak, že čekáme, kdy v záplavě dialogů vylovíme nějakou zajímavou informaci. V druhé půlce film tak nějak ztrácí pevnější uchopení, občas působí zdlouhavě, unaveně a repetitivně, neprospívá to snaze o napínavou atmosféru.
Scénář Alice Nellis je pravděpodobně silnější, než jak se ho povedlo Tomáši Mašínovi přenést na plátno. Určitě tu mohlo být více napětí a dojetí. Otevírá však silná témata, která vzbuzují mnoho otázek. V některých klíčových momentech nás však zamrzí, že provedení nedokáže trošku více zahrát na city. Kameramanka Anna Smoroňová má velkou zásluhu na nadprůměrně příjemné vizuální stránce filmu, což u českých děl rozhodně nepovažujeme za samozřejmost. Dokáže nás zaujmout poetickou krásou zdánlivě bezvýznamných detailů, staví do kontrastu skličující atmosféru nemocnice či bytu z pohledu “uvězněného” Martina a prostorově štědré záběry evokující svobodu a volnost ostatních postav. Uvidíme tu jednu z velmi mála intimních scén současné české kinematografie, která působí jemně, autenticky, zbytečně neukazuje nahou herečku od hlavy až k patě a její délka pár vteřin nám jako divákům zcela postačí.
Jana Plodková si pro sebe ukradne většinu scén a role jí naprosto sedí. Škoda jen, že snímek nám ji představí jen v poloze “po nehodě”, kdy je z ní nonstop sarkastická, tvrdohlavá hrdinka, a pořádně nedostaneme příležitost poznat ji v něžnější poloze milující partnerky, což by hloubce postavy prospělo. Ostatní herci jsou důstojnými partnery Plodkové, každá postava má svůj mini příběh, chápeme jejich motivaci, nikdo nepůsobí zbytečně a obsazení se velmi povedlo.
Němá tajemství nabízí zajímavý příběh podaný poutavým způsobem, včetně napínavé atmosféry, díky kameře jde navíc opravdu o pěknou podívanou. Přestože je příběh hlavní postavy dost komplikovaný, je podán tak přirozeně, že nám ani nepřipadá přitažený za vlasy, i když by při neopatrném zpracování mohl působit jako z laciné telenovely. Herecké výkony a propracovanost charakterů jsou výjimečné. Škoda jen, že snímek nedokáže vzbudit více emocí ve stěžejních momentech.
Kéž by se problémům dalo utéct.
Tady nezabere ani pozitivní myšlení…
Někdy od života dostaneme pořádný kopanec.
Němá tajemství
Němá tajemství nabízí zajímavý příběh podaný poutavým způsobem, včetně napínavé atmosféry, díky kameře jde navíc opravdu o pěknou podívanou. Přestože je příběh hlavní postavy dost komplikovaný, je podán tak přirozeně, že nám ani nepřipadá přitažený za vlasy, i když by při neopatrném zpracování mohl působit jako z laciné telenovely. Herecké výkony a propracovanost charakterů jsou výjimečné. Škoda jen, že snímek nedokáže vzbudit více emocí ve stěžejních momentech.
- Hodnocení