Recenze Bratři: Snímek kvůli své délce ztrácí napětí a vytratily se také emoce
Jaká je cena svobody?
Sedmdesát let od útěku bratrů Mašínů do Západního Berlína má premiéru snímek zachycující jejich činy a to, co jim předcházelo. Scenárista Marek Epstein a režisér Tomáš Mašín chtěli prostřednictvím jejich příběhu poukázat na krutost totalitního režimu a že pro svobodu jsou někteří lidé ochotni riskovat své životy, i obětovat cizí. Jakou cenu má svoboda pro vás?
Osud synů protinacistického odbojáře Josefa Mašína jim nedává moc na vybranou než nenávidět režim, který jim neustále ničí životy, a v kombinaci s jejich vzpurnou povahou a mladistvou horkokrevností to může znamenat jen problémy. Josefa (Oskar Hes) a Ctirada (Jan Nedbal) v jejich zemi nic dobrého nečeká, a tak se rozhodnou mstít přisluhovačům systému, a nakonec se i pokusit o útěk na vysněný Západ. S vědomím, že ať už se jim zadaří nebo ne, jejich rodiny za to budou pykat.
Film dal chytře vyniknout i ženským postavám.Film dal chytře vyniknout i ženským postavám, zvláště matka (Tatiana Dyková Vilhelmová) dodá snímku spoustu emocí, těch něžnějších a láskyplných. Na neustálé a důsledné utlačování její rodiny, kterou se pořád snaží udržet pohromadě a v rámci možností šťastnou, je bolestivý pohled. Zbytek snímku je pochopitelně spíše mrazivý. Hlavní postavy nás ale nezvládnou moc oslovit a není to zrovna jejich představiteli. Jejich motivaci a co k ní vedlo si musíme z velké části domýšlet, což je tím těžší, čím je divák mladší a neznalý. Snadno ztratíme přehled, co se jak dlouho dělo, byly to dny, měsíce či roky? Stejně tak nepochopíme, jak se bratři srovnali s tím, k čemu svou rodinu odsuzují, což je ostatně určitě jeden z důvodů, který od útěku odradil stovky jiných lidí. Snímek nevyužívá potenciálu a nezačíná si s náročnými etickými dilematy. Škoda.
Takže zatímco začátek utíká celkem rychle a bohužel si krátí cestu až příliš mnoha zkratkami, dlouhý závěrečný hrdinský úprk trochu budí rozpaky a diváka vyčerpá. Není divu, když nejemotivnější scény patřily rodině, jejíž cesty se teď na plátně rozdělily. V dalších rolích se blýskne Václav Neužil v roli strýce, Karolína Lea Nováková coby mladší sestra a Matěj Hádek jako rodinný přítel.
Náš pohled na Mašíny bude při sledování ale samozřejmě subjektivní, možná máme nějaký názor už před zhlédnutím a záleží na našem náhledu na spoustu věcí, na vraždu, na komunisty… Snímek se nesnaží nás přesvědčit ani o jedné “pravdě”, není stoprocentně nakloněný na stranu hlavních postav, ale rozhodně není nestranný. Nebylo snadnou úlohou pustit se do takového projektu, Mašíni nejsou černobílí hrdinové, ale skuteční lidé z nesmírně těžké doby. Nikdy se už nedozvíme celou pravdu a i kdyby, tak na ni stejně každý bude mít jiný názor. Kdyby šlo o příběh smyšlených postav, paradoxně by to filmu prospělo.
Snímek působí na první pohled kvalitně, ale vypravěčsky je slabší. Bratry jako hlavní hrdiny se nepovedlo psychologicky rozebrat, tudíž v nás ani nevzbudí dostatek emocí, vlastně jim nikdy tak úplně nenahlédneme do hlavy. Naštěstí jsou tu ženské postavy a mrazivá atmosféra komunismu. Celkově se zdá, že snímek nechtěl moc nikoho urazit, a tak v závěru už nudí.
Že vážná hudba podporuje dojivost, to už víme.
„Strejdo, dej nám taky jednu…“
„To stopování asi nebyl nejlepší nápad.“
Bratři
Snímek působí na první pohled kvalitně, ale vypravěčsky je slabší. Bratry jako hlavní hrdiny se nepovedlo psychologicky rozebrat, tudíž v nás ani nevzbudí dostatek emocí, vlastně jim nikdy tak úplně nenahlédneme do hlavy. Naštěstí jsou tu ženské postavy a mrazivá atmosféra komunismu. Celkově se zdá, že snímek nechtěl moc nikoho urazit, a tak v závěru už nudí.
- Hodnocení