Recenze: Film Máme prachy! vypráví bláznivé příběhy a může si to dovolit

Jak moc (ne)štěstí vám peníze přinesou?

Francouzská černá komedie se českému cynickému publiku pravděpodobně zalíbí. Postupně nám představí několik příběhů, které spojuje jedna věc: hlavní hrdinové vyhrají v loterii. Nachází se v různých životních situacích, řeší zcela odlišné problémy, které by teď měla slušná suma na účtu vyřešit. Výhra dokáže lidem převrátit život vzhůru nohama, a to často překvapivým způsobem. Scenáristické a režisérské duo Romain Choay – Maxime Govare s fantazií šetřit nemuselo, připravilo si perfektní půdu pro barvité vyprávění s absurdními zápletkami. Zároveň se naštěstí nepokouší na konci postavy nemotorně provázat.

Scénář stáčí příběhy nečekanými směry a testuje své hrdiny z různých lidských kvalit.Snímek si může dovolit nabídnout nám šílené a vyhrocené scény, protože lidé dělají kvůli penězům neuvěřitelné věci a nijak nás to nepřekvapí. Scénář stáčí příběhy nečekanými směry a testuje své hrdiny z různých lidských kvalit. Astronomická výhra sebou často přináší velkou tíhu, vinu, stres, mění priority, sny a vztahy. Každá z kapitol filmu nabízí něco trochu jiného a děj je poměrně našlapaný, i když někdy je provedení trochu zdlouhavé. Žádná veleznámá herecká tvář nás tu nečeká, ale díky tomu si všechny dokážeme představit jako jejich hrdiny, obyčejné zástupce lidu. Důležitou roli ale hrají i dialogy, které sice bohužel nejsou obzvlášť vtipné, ale přiblíží mnoho problémů, strach či paranoiu, které hrdinové řeší.

Téma je netypické a samozřejmě se nám snaží dokázat, že štěstí si za peníze nekoupíme. Štěstí ale pro různé postavy představuje něco jiného. Co všechno jsou ochotny pro něj obětovat? Svoje přesvědčení, svou rodinu, sebe samé? Podobné kruté mini příběhy jsme mohli vidět v Divokých historkách, které byly přece jen různorodější a propracovanější. Francouzi se umí také utrhnout ze řetězu a bláznivé komedie jim jdou, bohužel si tvůrci neodpustili jisté moralizování a vlastně celkovou pointu, že peníze kazí charakter a měli bychom být rádi, že nejsme boháči. Můžeme v pohodlí kina soudit hrdiny, kteří se v divoké satiře kvůli penězům staví na hlavu, zatímco málokdo z nás by v jejich situaci zachoval chladnou hlavu.

Hrdinové se právě stali boháči, ale na svou výhru brzy doplatí. Výhoda snímku je, že nabízí kolekci příběhů, takže neztrácí tempo, stále nám nabízí něco nového a může si dovolit být opravdu bláznivý. Je ideální pro diváky, kteří mají rádi vyhrocené situace a bláznivé hrdiny prožívající intenzivní emoce, a rozhodně nabízí pár témat k zamyšlení. I když film nepřináší nezapomenutelné hlášky, můžeme si u něj odpočinout od neustále omílaných témat komedií, a konečně si užít něco osvěžujícího.

Výherci se mohou na svět dívat růžovými brýlemi.

Máme prachy! (2024)
(Foto: Canal+)