Recenze Lassie: Nové dobrodružství přináší klasický rodinný film, ale nabízí něco mladé generaci?

Kam se na Lassie hrabe komisař Rex!

Německý rodinný film volně navazuje na Lassie se vrací (2020), ale vůbec nevadí, pokud vám unikl. Chlapec Flo (Nico Marischka) a jeho kolie Lassie jsou nerozluční kamarádi, proto Flo odmítne jet se svými rodiči na prázdniny k moři, a místo toho odjede ke své tetě Cosimě, která žije v idylickém Jižním Tyrolsku. Seznámíme se také s jejím Jack Russell teriérem Pippou a adoptivními děti Kleou a Henrim.

Okamžitý zákaz mobilů je v moderní pohádce jediný způsob, jak se vyhnout tomu, aby se malí hrdinové celé léto nekoukali jen na své smartphony. Budou tedy muset věnovat pozornost novým přátelům, zvířatům, přírodě kolem a dalším nástrahám reálného světa. Ve vesnici a jejím okolí už několik týdnů mizí psi a když je ukradena Pippa, do vyšetřování případu se pustí i děti, což je samozřejmě začne stmelovat. Stopy vedou do místního luxusního hotelu…

Lassie je ve většině snímků ztracená a musí najít cestu domů ke své rodině, tady využije své nadpřirozené orientační a detektivní schopnosti trošku jinak.Lassie je ve většině snímků ztracená a musí najít cestu domů ke své rodině, tady využije své nadpřirozené orientační a detektivní schopnosti trošku jinak: k vypátrání a osvobození ostatních ukradených psů, což je příjemná změna. Navíc je snímek oživen přítomností spousty dalších čtyřnohých hrdinů. Příběh nás nejspíš ničím nepřekvapí, kdyby vznikl v devadesátých letech, vůbec by to nikoho nepřekvapilo. Když dětští hrdinové kápnou zlodějům na stopu, samozřejmě řeší vše na vlastní pěst, místo aby sdílely informace s dospělými, přestože ti jsou velmi přístupní.

Dospělé postavy jsou spíše karikatury a většinou jsou do jisté míry bizarní nebo hloupé. Díky tomu jsou i záporáci komičtí, takže malým divákům přinesou spoustu zábavy bez toho, aby je vystrašili. Přirozeně tak děj uspokojí spíše menší děti. Snímek si moc nepohraje s našimi emocemi, což je možná škoda, a třeba ani nebylo nutné vymýšlet složitou zápletku s kradením psů jejich páníčkům, když útulky všude po světě jsou plné “nejlepších přátel člověka” a pohádka se mohla věnovat třeba tomu, že jim budou děti hledat nové domovy. Vytváření falešného dojmu, že psi na ulicích mají astronomickou finanční hodnotu, je zbytečné a jako rodiče budete mít co vysvětlovat.

Filmy o Lassie jsou taková klasika a nepřekvapí ani nejnovější vyprávění o ní, které je až staromódní. Snímek není šitý na míru moderním dětem, proto pobaví hlavně ty opravdu malé diváky, kterým budou ke štěstí stačit pejsci, milí hrdinové a komičtí záporáci. Nabízí asi leccos pro zabavení dětí na hodinu a půl, ale za stejný čas zvládnou najít během surfování na internetu desítky zábavnějších krátkých videí, a to je reálný problém, kterému by se tvůrci filmů měli postavit a ne točit to stejné, co vznikalo před třiceti lety.

Tohle není Pippa Middleton…

Lassie: Nové dobrodružství (2023)
(Foto: Henning Ferber Filmproduktion)