Recenze: Birthday Girl je temným příběhem o oslavě osmnáctin, která se zvrtla

Co když se dovolená snů změní v noční můru všech rodičů?

Nanna (Trine Dyrholm) připravila své dceři Cille (Flora Ofelia Hofmann Lindahl) k osmnáctinám speciální dárek, plavbu po Karibiku. Brzy odtušíme, že jejich vztah není úplně ideální, ale který puberťák s rodičem takový má? Cille se chce raději bavit se svou kamarádkou, pít, tančit a možná se i seznámit s některým z pohledných spolupasažérů, Nannin plán na sblížení tedy zrovna moc nevychází. Bohužel se brzy stane tragická událost, která donutí hlavní hrdinku bít se za svou dceru tak, jak to umí jen jediný člověk na světě: máma.

Po bujaré oslavě najde personál Cille nad ránem v podroušeném stavu spát na palubě. Dívka si z předcházejících hodin moc nepamatuje, ale matně si vzpomíná a cítí, že byla znásilněna. Kým, jak a kde k tomu došlo, to bude muset zjistit ochranka lodi. Nebo ne? Zaměstnanci plavební společnosti zdá se ve skutečnosti chtějí ženy jen umlčet, dokud nedorazí do přístavu. Pluje se v mezinárodních vodách, a tak zločin nebude nikdo řešit a když se pachatel vylodí, bude navždy pryč. Zoufalá Nanna bere vyšetřování do vlastních rukou a na své zničující cestě dá spíš na svůj instinkt než důkazy, což není vždy dobrý nápad.

Snímek o cestě rodiče za pomstou není ničím výjimečným a asi nás v mnohém nepřekvapí, stále nás ale dokáže vtáhnout a zaujmout.Snímek o cestě rodiče za pomstou není ničím výjimečným a asi nás v mnohém nepřekvapí, stále nás ale dokáže vtáhnout a zaujmout. Vidíme rozdíl mezi traumatizovanou obětí, která bere vinu na sebe a chce na vše zapomenout, a jejím blízkým člověkem, který přejde do ochranitelského módu a snaží se dopadnout viníka. Nanna se nám snadno zprotiví, protože je agresivní a hysterická, ale zároveň jí moc dobře rozumíme, protože řešení situace zůstalo jen na ní. Chce udělat správnou věc, ale na cestě k ní činí špatná rozhodnutí.

Nanna není příliš sympatická postava. Je povýšená, neempatická a evidentně udělala v životě pár chyb, nepyšní se ani srdcem ze zlata. Ve druhé polovině nás začne její  pátrání unavovat, jelikož není žádný skvělý detektiv sbírající důkazy, jen rozzuřená žena, která si na každém vybíjí zlost, protože není po jejím. O událostech předešlé noci se nedovídáme o moc víc až do závěrečných několika minut. Silné herecké obsazení nám pomáhá prožívat děj s hrdinkami, vše se děje ve stísněných prostorách lodi, která po napadení už nepůsobí tak přívětivým dojmem. Na pozadí tragédie se znovu vytváří vztah matky s dcerou.

Napínavé dánské drama nás vezme na výletní loď, kde mezi nablýskanými kajutami, bazény a bary dojde k napadení mladé dívky. Personál je netečný a tak jediný, kdo se snaží najít odpovědi na všechny otázky, je její matka. Když bojuje za svého potomka jako rozzuřená lvice, někdy nám dokáže pěkně lézt na nervy, zvláště když tlačí i otřesenou dceru do situací, které ji traumatizují ještě víc. I tak postavám rozumíme a v tom má film sílu, že působí velmi opravdově i ve vyhrocených momentech, a nikdo na plátně není jen dobrý nebo zlý.

Jedna dovolená asi vztah matky a dcery nezachrání.

Birthday Girl (2023)
(Foto: Nordisk Film)