Recenze Tiché místo: První den je více napínavé a dojemné než strašidelné

Nastražte uši, je tu další Tiché místo!

Třetí díl hororového Tichého místa nás bere na úplný počátek, první den invaze mimozemšťanů na naši planetu. Uvidíme, co se tehdy dělo v New Yorku, protože podle hollywoodských scénáristů chce každý mimozemšťan jako první navštívit právě New York. Setkáváme se s novými hrdiny, a tak nutně nevadí, pokud jste nováčkem u této série, ti znalí už vědí, s jakým ufounem máme tu čest, a rozhodně to není přátelský E.T.

Stručně se seznámíme s hlavní hrdinkou Sam (Lupita Nyong’o), než se ve městě začne šířit panika poté, co oblohu protnou záhadné létající objekty. Pak už se snímek noří do ohlušujícího ticha. Diváci hlasitě chroupající popcorn vás budou znervózňovat víc, než kdykoliv dřív. Hrdinové se musí smířit s tím, že na Zemi nejsou sami, ale jsou tu s nimi krvežíznivé zubaté potvory, které přiláká každý zvuk: kočky. Ach ano, a nově také podobně naladěná mimozemská rasa. Lidé, kteří jsou stále naživu, se chtějí dostat pryč z města, někam do bezpečí. Jediná Sam má jiný cíl.

Skvělým emotivním výkonem dojme Lupita Nyong’o, ze které sálá bolest a lidskost, a přesvědčivě své role ztvárnily také přítomné kočky. Charismatický Joseph Quinn stráví na plátně méně času, ale dohání co se dá. Mezi napínavými (a časem bohužel ohranými) scénami, při kterých čekáme, kdy se nevyhnutelně ozve nějaký zvuk, který odstartuje peklo, dochází k letmým setkáním plným soucitu a srdečnosti mezi cizinci, kteří bojují o život a pravděpodobně v pár uplynulých hodinách ztratili někoho ze svých milovaných. Postavy k nám málo mluví, ale víc ukazují. Jak dál žít v tomhle světě, jak se v něm nezbláznit? Jak důstojně zemřít, na čem ještě vůbec záleží?

Stejný produkt jen dal do nového obalu.Nejde o žádné zábavné strašení, jak býváme zvyklí. Snímek je uchopen rozhodně jinak, než většina hororů, to je bezpochyby zásluha nepříliš zkušeného scenáristy a režiséra Michaela Sarnoskiho. Jenže půjde o stravitelný mix pro diváky? Příznivce strachu a napětí nebudou bavit emoční výlevy, fanoušci dramatu zase nebudou mít motivaci jít na horor. Navíc snímek nepřináší skoro nic nového, stejný produkt jen dal do nového obalu.

Je další pokračování Tichého místa jiné? Ano, bere nás do minulosti, na odlišné místo a seznamuje nás s novými hrdiny, takže je jiné. A je stále skvělé? Ano, ale… I když už dobře známe, jak mimozemšťané vypadají a na co vyloženě letí, stále nás dokáže film překvapit, a to převážně po emoční stránce. Postavy a jejich ztvárnění jsou to nejzábavnější na celém díle, ale nakonec jde prostě o další variaci na stejné téma. Tiché místo: První den pro náš intenzivnější zážitek evidentně potřebovalo přinést něco nového, a zklamalo.

Tip pro přežití při mimozemské invazi č. 1: hodí se mít u sebe své terapeutické zvířátko (ne papouška!).

Tiché místo: První den (2024)
(Foto: Paramount Pictures)

Tip č. 2: dodržujte ústní hygienu, abyste nelákali výrazným zápachem z úst.

(Foto: Paramount Pictures)

Tip č. 3: pokud smrdí z pusy ostatním, přinuťte je k zavření úst třeba i násilím.

Tiché místo: První den (2024)
(Foto: Paramount Pictures)
70%

Tiché místo: První den / A Quiet Place: Day One

Je další pokračování Tichého místa jiné? Ano, bere nás do minulosti, na odlišné místo a seznamuje nás s novými hrdiny, takže je jiné. A je stále skvělé? Ano, ale... I když už dobře známe, jak mimozemšťané vypadají a na co vyloženě letí, stále nás dokáže film překvapit, a to převážně po emoční stránce. Postavy a jejich ztvárnění jsou to nejzábavnější na celém díle, ale nakonec jde prostě o další variaci na stejné téma. Tiché místo: První den pro náš intenzivnější zážitek evidentně potřebovalo přinést něco nového, a zklamalo.