Recenze Hrabě Monte Christo: Film poutavě přibližuje klasické dílo světové literatury mladé generaci

Čekej a doufej.

Snímek se inspiruje známou knižní předlohou od francouzského autora Alexandra Dumase staršího. Stojí za ním filmaři Alexandre de La Patellière a Matthieu Delaporte, kteří v minulém roce převedli na filmová plátna hned dvě knihy tohoto spisovatele. Konkrétně se jednalo o díla Tři mušketýři: D’Artagnan a Tři mušketýři: Milady.

Mladý Edmond Dantès se má stát kapitánem lodi a konečně si může vzít svou milou Mercedes. Najdou se však tací, kteří mu jeho štěstí nepřejí. Kvůli tomu je obviněn z vlastizrady a uvězněn bez soudu v pevnosti. Jeho jediným přítelem se stává vězeň z vedlejší cely Abbé Faria. Po čtrnácti letech se Edmond konečně dostává na svobodu a nachází ukrytý poklad na ostrově Monte Christo. Bohatství hodlá využít k tomu, aby se pomstil všem, kteří ho zradili.

Než snímek vůbec uvidíte, pravděpodobně vás nejdříve vyděsí jeho délka. Celých 178 minut se může zdát jako hodně velké sousto. Zvláštností je, že nakonec vás příběh tak pohltí, že to uteče neskutečně rychle. Něco takového se podaří jen velmi malému množství filmů.

Nechybí zhrzená láska, stará dobrá rivalita mezi muži, pomsta podávaná ve velmi důmyslném balení a ani závěrečné zkřížení mečů v souboji.V první řadě za to může hlavně nestárnoucí příběh. Nechybí zhrzená láska, stará dobrá rivalita mezi muži, pomsta podávaná ve velmi důmyslném balení a ani závěrečné zkřížení mečů v souboji. Celkový dojem navíc velmi dobře dotváří výprava, prostředí i zvolená hudba, díky kterým si divák připadá, že je přímo součástí jednotlivých scén.

Jednou z nejpůsobivějších je ta, ve které hrabě vypráví ve svém sídle strašidelnou historku. Chce tím především apelovat na svědomí některých zúčastněných. Zajímavá je také sekvence, ve které je zachycena koordinovanost a promyšlenost jednotlivých kroků, které hrabě podniká, aby se pomstil. Vypadá jako vystřižená z hollywoodského špionážního filmu, jen je mnohem elegantnější.

Samostatnou kapitolou je pak herecké obsazení. Jednoznačně nejlepší výkon předvádí Pierre Niney, který ztvárňuje hlavní postavu. Dokázal přesvědčivě zahrát jak naivního mladíčka na začátku, tak zhrzeného muže plného bolesti a zlosti. Jeho proměna je navíc tak nenápadná, že přesně ani nevíte, kdy jste mu přestali fandit. I když po celou dobu chápete jeho pohnutky, neznamená to, že s nimi souhlasíte.

Jestli se někomu film nemusí tak úplně líbit, tak to jsou věrní zastánci původní knižní předlohy. V některých ohledech se totiž celkem výrazně rozcházejí. Je tu například méně postav, některé jejich pohnutky nemusí být dostatečně vysvětlené a Edmond Dantes si vesele neodjede začít nový život s bývalou otrokyní.

Historické drama Hrabě Monte Christo přibližuje poutavou formou klasické dílo světové literatury mladším generacím. Zároveň se však stále víceméně drží původního námětu a neničí ho zbytečnou modernizací. To je věc, která se nepovede jen tak každému. Velkou zásluhu na výsledku mají také herci, především pak Pierre Niney ztvárňující všechny odstíny Edmonda Dantese. Navíc diváky uchvátí také působivé vizuály, kostýmy a hudba. Díky tomu všemu je možné snímku odpustit, když se občas odchýlí od původní předlohy.

Edmond Dantes používá masku, díky které vypadá jako někdo jiný.

Hrabě Monte Christo (2024)
(Foto: Pathé)