Recenze: Twisters patří mezi to lepší mezi snímky o přírodních katastrofách

… přestože nedosahují kvalit Twisteru s Helen Hunt.

V těchto parných dnech, kdy se horký vzduch ani nehne, nás možná naláká do klimatizovaného kina větrná smršť. A nebude to špatná volba, přestože její předchůdce z roku 1996 nás prostě dokázal za srdce chytit víc. Pokud jste ho neviděli, vůbec nevadí, a vlastně je to jedině dobře. Nejedná se o remake, děj je lehce podobný, ale rozhodně nepobouří fanoušky originálu.

Kate (Daisy Edgar-Jones) je talentovaná meteoroložka, která má unikátní nadání na předvídání vývoje bouřek a tím pádem i tornád. Její nadšení bohužel v minulosti způsobilo nenahraditelné ztráty. Když ji osloví dávný kolega Javi (Anthony Ramos), aby s ním vyjela na lov tornád a pomohla tak sbírat data pro výzkum, který by mohl jednou třeba zachraňovat celá města a jejich obyvatele, Kate se uvolí na týden připojit a bojovat s větrnými mlýny, pardon, víry.

Dále se děj ubírá směrem, který nás v ničem příliš nepřekvapí, ale stále je to velmi solidní podívaná.Jejich cesty se protnou s Tylerem Owensem (Glen Powell). Samolibý youtuber, který dělá na svém kanálu z tornád senzaci, je nejdřív prezentován jako bezohledný blázen, jen aby mohl film tuto image zbourat, což je trošku prvoplánový “vývoj”. Dále se děj ubírá směrem, který nás v ničem příliš nepřekvapí, ale stále je to velmi solidní podívaná.

Edgar-Jones už prokázala, že se hodí do dramatických rolí jemných žen, které si nechávají své pocity pro sebe, a její melancholický pohled byl skvělou volbou i pro tento film. Powellova postava je poněkud rozháraná a špatně čitelná. Celkově nenabízí nic výjimečného a schází mu potřebná hloubka i uvěřitelnost. Po boku ústřední dvojice Anthony Ramos působí jako třetí kolo u vozu a jeho sladkobolný výraz nám nic nepřináší. Celkově je možná naše pozornost roztříštěna mezi příliš mnoho postav.

Zároveň jsou tu určité nelogičnosti, třeba když se opakuje situace, kdy místní obyvatelé netuší, co mají dělat když přijde tornádo a kde jsou kryty (nebo je nemají vůbec). V jedné chvíli tornádo způsobí výbuch elektrárny a začne rozmetávat plameny. Možná nebylo třeba větrný vír povýšit na další level, je totiž dost děsivé a ničivé samo o sobě. Alespoň že v něm nelétají žraloci…

Z několika důvodů nás tohle filmové tornádo bohužel nedokáže unést tak, jako to zvládl jeho předchůdce. Možná to má co do činění s faktem, že hlavní hrdinové jsou tornády posedlí, ale nemají z nich dostatečný respekt (proč taky, když si mohou auto přivrtat k zemi?), takže se nebojíme ani my. V rámci žánru jde ovšem o slušný počin.

Přestože dle všech měřítek jde o kvalitní film, chybí mu větší kouzlo a dávka napětí. Pokud ovšem nemáte srovnání s už téměř tři desetiletí starým Twisterem, nejspíš půjde o nadprůměrně dobrou podívanou o živelné katastrofě. Znalci budou postrádat větší originalitu nebo provázanost s původním příběhem, ale i když nás tohle tornádo neodfoukne ohromením, stále jde o osvěžující závan větru v letní nabídce kin.

„Skvěle, a to jsem si ráno žehlila vlasy…“

Twisters (2024)
(Foto: Warner Bros. Pictures)