Recenze: Deadpool & Wolverine společně zachraňují MCU a opravují jeho předchozí hříchy

A fanoušci budou cítit zadostiučinění.

Co tak může donutit Deadpoola a Wolverina konečně ke spolupráci? Rozpadající se svět? Záporák s ničitelskými sklony? No, musí to být něco opravdu velkého. A tak tito dva oblíbení superhrdinové udělají radost fanouškům a spojují síly ve skutečně epické podívané plné krve, sprostých slov a úžasně nečekaných cameí.

Ano, tak se dá shrnout snímek Deadpool & Wolverine. Co ale jeho děj? Bez spoilerů nelze mnoho prozradit, snad jen to, že záchrana jednoho umírajícího světa a záporák s chaotickými úmysly donutí Wolverina a Deadpoola, aby spojili síly. A nejen to. Dohromady dají velmi nečekaný tým skoro zapomenutých superhrdinů.

I přes spoilery je tu však toho k okomentování dost. Vše však popořadě: nejdříve scénář, na kterém se podílel mimo jiné i sám Ryan Reynolds. A ten je přesně takový, jaký bychom od Deadpoola čekali – plný nabušené akce a ulítlého humoru s poměrně prostou zápletkou. Nic hlubšího zde nehledejte, Oppenheimer nebo Anatomie pádu to není. To zde však ani nechceme.

Režisér Shawn Levy a spol. dokazují, že velmi dobře rozumí svému zdrojovému materiálu a postavám hrdinů.Ale po komiksové stránce se jedná o poměrně komplexní dílo. Režisér Shawn Levy a spol. dokazují, že velmi dobře rozumí svému zdrojovému materiálu a postavám hrdinů. Dávají tak fanouškům přesně to, co si zaslouží a naservírují jim tzv. fanservice v nejlepším slova smyslu.

To dokazuje především řada nečekaných a naprosto zasloužených cameí, která mají ten správný payoff a je s nimi zacházeno mnohem uctivěji než např. s Mr. Fantasticem a dalšími ve snímku Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství. Postavy, které kvůli spoilerům nebudou jmenovány, plní v příběhu účel a dostane se jim dostatek prostoru i epických bojových scén hodných přesně těchto hrdinů. Zkrátka je s nimi zacházeno tak, jak si to zaslouží, což každého fanouška i nefanouška potěší.

Navíc jdou tvůrci opravdu do hloubky filmového i komiksového světa Marvelu. Do toho všeho odkazují v mnoha ohledech na jeho historii před i za kamerou a splňují fanouškům některá přání, kterých už jsme si mysleli, že se nikdy nedočkáme. Ukazují, co by mohlo být, kdyby a je to velkolepé (a mnohem lépe provedené než třeba ve Flashovi).

Nesmíme však zapomínat na absolutní akční nálož, a že se máme na co těšit ukazuje už nabitá úvodní scéna. A snímek nezklame, skutečně se jedná o nabušenou podívanou. Kromě zmíněného úvodu, který ihned vtáhne diváka do děje, stojí za zmínku i velmi povedený zápas v autě, týmová bitka vedoucí do velkého finále a závěrečná jízda.

Veškeré bojové scény jsou pak navíc provedeny velmi kvalitně s důrazem na detaily a skvělé kaskadérské kousky. Plusem je i to, že Deadpool se už od svého začátku straní velkým a nepřehledným CGI bitkám (oproti většině žánrových filmů), namísto toho volí krvavé, ale působivé rvačky se spoustou praktických i vizuální efektů. Ty však nijak neruší od akce, která se odehrává na plátně.

Akce je pak doplněna o velmi chytlavý soundtrack, který ji povedeně podkresluje. Uprostřed mlátiček tak v pozadí zaznívají klasické taneční hity, které jim dodávají ještě větší šmrnc. Od úvodní akce za zvuků Bye Bye Bye od NSYNC přes You’re the One That I Want doprovázející zmíněnou bitku v autě až po velkolepý závěr ozvučený o  Madonin hit Like a Prayer. Za zmínku stojí i soundtrack Roba Simonsena (Velryba, Krotitelé duchů: Odkaz), který však bohužel zůstává upozaděn za četnými popovými hity, které o něco výrazněji doplňují náladu snímku.

Co se týče hereckých výkonů, tak ústřední dvojice zkrátka nezklame. Ryan Reynolds jako Deadpool je zkrátka ve svém živlu. Neodvádí sice žádný oscarový výkon, ale za to si to dost očividně užívá a hraje to, co umí nejlépe – ukecaného zabijáka se srdcem. Jeho druhou polovičkou je tentokrát konečně Hugh Jackman jako Wolverine. I to už je standarda a Jackman potěší jako kterákoliv jeho alternativní verze. Jeho výkonu navíc nechybí hloubka a jeho postava si prochází v průběhu film určitou katarzí.

Velmi působivou práci odvádí Emma Corrin v podobě hlavní záporačky Cassandry Novy. Ta sice není přehnaně komplexní, její motivace je trochu liknavá a spíše hlavně sadistická, ale právě tuto její šílenost Corrin skvěle přenáší na plátno. Trochu přehnaně zahraný, až mírně zkarikovaný, je pak padouch Mr. Paradox v podání Matthewa Macfadyena. Jeho okaté lpění na britském akcentu je místy trochu křečovité, ale zdá se, že mělo být záměrné a výsměch jeho postavě je oprávněný.

V závěru Deadpool & Wolverine přináší přesně takovou podívanou, jakou od nich diváci čekali. A v jistých ohledech mnohem více. Nechybí nadupaná akce od začátku až do konce, klasické Deadpoolovské hlášky, krvavé vizuály, chytlavý soundtrack a spoustu cameí, která potěší nejednoho věrného komiksového fanouška. Tvůrci v čele s Levym a Reynoldsem zkrátka ví, co dělají a moc dobře rozumí svému zdrojovému materiálu. Se svými postavami nakládají s úctou a tak, jak si to zaslouží a dodávají fanservice v tom nejlepší smyslu. Samotný děj sice není bůhvíjak komplexní, je to spíše krvavá řežba než cokoliv jiného, ale to tak nějak očekáváme. Deadpool s Wolverinem zkrátka Marvelu navrací druhý dech a přináší do skoro umírajícího MCU svěžest.

Na konec si ještě zaslouží zmínku fakt, že je skutečně zasloužené a trochu i dojemné vidět konečně na začátku Deadpoolovského snímku tradiční Marvel Studios logo s klipy z předchozích MCU filmů. Skoro jako splněný sen.

Kluci jsou zpátky ve městě a rozsekají vás na padrť.

Deadpool & Wolverine (2024)
(Foto: Marvel Studios)