Recenze: MaXXXine je pečlivě natočená pocta osmdesátkám, ale ne nutně zábavná

Není to úplně maximální podívaná.

Sex, násilí, ambice, touha po slávě, to vše dárkově zabaleno do osmdesátkového hávu. Thriller s gore prvky a trochou temného humoru uzavírá odvážnou trilogii Tie Westa. V dnešní době a stavu společnosti, kdy musíme kolem každého našlapovat po špičkách, abychom je neurazili, je tohle hodně osvěžující podívaná. Nevybíravá, s nesmlouvavou hrdinkou, kterou zajímá jen to, co chce ona. A vezme si to.

Na závěr své trilogie přináší Ti West opět mix hororového krváku s jinými žánry, dá se sledovat jak se znalostí předchozích snímků (X a Pearl), tak jako samostatný film, protože West nás vždy dokáže vzít jiným směrem, než očekáváme.

Jestli po cestě bude muset rozdrtit pár koulí nebo čelit sériovému vrahovi, tak budiž.Úspěšná pornoherečka Maxine Minx (Goth) se rozhodne dobýt Hollywood, přestože si nese trauma z minulosti, velmi krvavé minulosti. A ta ji začne dohánět. Maxine je ale víc než odhodlaná být hvězdou, protože je přesvědčená o své jedinečnosti, a že si život filmové star prostě zaslouží. Jestli po cestě bude muset rozdrtit pár koulí nebo čelit sériovému vrahovi, tak budiž.

Maxine už není tou stejnou dívkou, jako ve filmu X. Potom co přežila, se nezalekne temných stránek města snů, ani policie (Michelle Monaghan, Bobby Cannavale). A vůbec, ve vedlejších rolích najdeme další velmi zajímavé tváře: Kevina Bacona, Elizabeth Debicki, Giancarla Esposita, Lily Collins a Halsey. Škoda, že si každého užijeme jen v pár scénách, a soustředění pozornosti filmu pouze na Maxine nás ochuzuje o případné další nesmírně zajímavé dějové linky.

Vychutnáme si atmosféru osmdesátek: neonové nápisy, staré televizory, odkazy na satanskou paniku, kulty či slavné sériové vrahy, všudypřítomný kokain, temné uličky Los Angeles a vyvrcholení přichází symbolicky u nápisu HOLLYWOOD. V porovnání se svými předchůdci není MaXXXine ani tak strašidelná, ani zábavná, a sedne do noty jen specifickému publiku, spíše fajnšmekrům, milovníkům béčkových bijáků, než typickému hororovému fanouškovi. A ani to, že jsme příznivci X a Pearl nutně neznamená, že nás tento snímek, opět s jinou atmosférou a pojetím, uspokojí.

Ti West kombinuje krev a kýč do vizuálně uspokojivého celku, uctívá osmdesátky a věnuje veškerou pozornost své neohrožené hrdince, bohužel na úkor velmi zajímavých (a zajímavě obsazených) vedlejších postav. I když nám MaXXXine hází různé udičky, kudy by se mohl příběh ubírat, nakonec jde tou nejméně zajímavou cestou a zůstává jen u odkazů na poutavé dobové záležitosti. Což je škoda.

„Neboj, tohle ti bude ohromně slušet.“

MaXXXine (2024)
(Foto: A24)