Recenze: Kos je poutavé polské drama odhalující část z jejich pohnuté historie

Jak probíhal boj Poláků za svobodu?

To nám přibližuje snímek Kos. Jeho hlavním hrdinou je legendární generál Tadeusz „Kos“ Kościuszko, který plánuje mobilizovat polskou šlechtu a rolníky, aby vyvolal povstání proti Rusům okupujícím polské území na konci 18. století. Doprovází ho jeho věrný přítel a bývalý otrok Domingo a v patách jim je nemilosrdný kapitán ruské kavalerie Dunin.

Současně se jejich cesty osudově zkříží s mladým Ignácem, nemanželským synem jednoho ze šlechticů, který se nečekaně stává klíčovým hráčem v Kosově povstání. Vše kulminuje velkolepým střetnutím Kosa s Duninem a začíná psychologická hra, která s sebou strhává nečekaný sled událostí.

Zieliński ve svém debutovém celovečerním scénáři vypráví koherentní příběh, který drží pozornost a především baví. Režisér Paweł Maślona a scenárista Michał A. Zieliński přináší strhující historické drama, které odkrývá zahraničnímu divákovi kousek ne tak známé polské historie. Zieliński ve svém debutovém celovečerním scénáři vypráví koherentní příběh, který drží pozornost a především baví. I když občas se neubrání mírnému chaosu. Podivné sny/ vidiny Ignáce jsou nedovysvětleny, a tak působí mírně zmateně.

Také chvilku trvá, než se vyprávění dostane ke svému jádru a film začne nabírat na obrátkách. Ale když už se to stane, tak to opravdu stojí za to. Zde stojí za zmínku skvěle napsaná scéna střetu Kosa a Dunina spolu s dalšími postavami a jejich celovečerní psychologické hrátky u jednoho stolu, které kulminují v klíčovou akci. Jejich dialogy jsou důvtipné a dobře charakterizují již stanovené postavy.

Skvělou práci odvádí především Jacek Braciak coby titulní Kos. Ten je charismatickým protagonistou, kterého si záhy oblíbíme. Jeden z nejsilnějších výkonů snímku podává Bartosz Bielenia jako Ignác. Jeho přednes je komplexní, stejně jako jeho postava, které už od začátku fandíme, aby se jí dostalo spravedlnosti. Do třetice pak stojí za zmínku Robert Więckiewicz jako kapitán ruské kavalerie Dunin. Jeho postava dost okatě ztvárňuje všechno to, co i v současnosti pociťujeme vůči ruskému národu vzhledem k situaci na Ukrajině. Je to typický ruský záporák a Więckiewiczův přednos je natolik silný, že mu jeho prohnilost skutečně věříme.

V neposlední řadě stojí za zmínku i povedená výprava, kostýmy a hudební doprovod. Je znát, že tvůrci pracovali s vysokým rozpočtem a na vzhledu snímku se to podepsalo. Lokace, kostýmy i veškeré rekvizity působí věrohodně a ještě více vtahují do historického dramatu.

Kos dokazuje, že Poláci umí vytvořit poutavé historické drama s kvalitní výpravou a zajímavým příběhem. A ač se koncept ruského záporáka může zdát jako určité klišé, tak Paweł Maślona a Michał A. Zieliński zde dokazují, že historie má zkrátka tendenci se stále opakovat a některé národy mají zkrátka v krvi okupovat cizí území. Celý snímek dotváří silné herecké výkony hlavních hrdinů i záporáka. Dohromady tak Kos sice není po všech stránkách perfektní (děj je občas trochu zmatečný a některé věci nevysvětlené), ale přináší záživnou historickou podívanou, kterou stojí za to vidět, i kdyby jen proto, aby se člověk naučil něco z polské historie.

Neviděli jste někdo tohoto muže?

Kos (2023)
(Foto: Aurum Film)