Recenze Vlny: Jiří Mádl poutavě přibližuje téměř zapomenutou kapitolu našich dějin

Pokud to odvysílají, změní svět.

Po filmech Pojedeme k moři a Na střeše se jedná o třetí celovečerní dílo Jiřího Mádla, ve kterém stojí i tentokrát za scénářem a režií. Inspiroval se skutečným příběhem, který se odehrál během pražského jara a okupace Československa v roce 1968. Odhodlaní novináři Československého rozhlasu chtěli přinášet nezávislé zprávy až do poslední možné chvíle.

Hlavní postavou je Tomáš Havlík, který se po smrti rodičů sám stará o mladšího bratra Pavla. Pracuje jako spojovací technik a chce se vyhnout problémům s režimem. Shodou okolností se nicméně ocitne v redakci, kterou vede uznávaný novinář Milan Weiner. Tomáš se tak dostane do hledáčku tajných služeb a bude se muset rozhodnout, na jakou stranu se postaví.

Další postavy nesou jména reálných lidí, kteří byli v té době součástí Redakce mezinárodního života Československého rozhlasu. Konkrétně jde například o Milana Weinera, Věru Šťovíčkovou, Jana Petránka, Luboše Dobrovského nebo Jiřího Dienstbiera. I když se ve filmu jmenují stejně, nedrží se snímek přesně jejich životních osudů.

Ačkoliv je pochopitelné, že některé tyto změny mohly nastat nejspíše kvůli tomu, aby celek fungoval lépe jako filmové dílo. Stejně tak se snímek může odklánět od reality v některých historických faktech. Jenže některé detaily se třeba už nikdo nedozví, takže jim musela být vtisknuta přesnější podoba. Navíc si drama nehraje na dokument, takže se dá počítat s tím, že pro zatraktivnění příběhu dojde k drobnému zjednodušení nebo zkreslení skutečnosti.

Na plátně se sešla řada významných hereckých osobností. Ústřední postavu ztvárňuje dnes už poměrně známý Vojtěch Vodochodský. Již zmíněného Milana Weinera hraje Stanislav Majer a další členy redakce představují Martin Hofmann, Vojtěch Kotek, Táňa Pauhofová, Petr Lněnička, Marika Šoposká nebo Jacob Erftemeijer. Všichni hrají své postavy tak důvěryhodně, že jim není co vytknout.

K realističnosti také velkou měrou přispívá skvěle nastíněná dobová atmosféra.K realističnosti také velkou měrou přispívá skvěle nastíněná dobová atmosféra. Závan nostalgie v mnoha lidech vyvolá hned úvod, ve kterém si Vojtěch Vodochodský začne opékat ztvrdlý chleba na sádle. Nicméně celkový dojem vytváří především vzhled postav, jejich kostýmy, prostředí a také zvolená hudba.

Zajímavé také je, jak snímek rafinovaně propojuje tehdejší skutečné záběry s hranými částmi. Když se archivní materiály blíží ke konci, objeví se v nich občas herci, kteří se postupně opět prolnou do filmového vyprávění. Navíc není potřeba znát všechny historické detaily, aby se člověk vyznal v ději.

Film Vlny přibližuje poutavou formou skutečný příběh z naší historie. I v nejtěžších chvílích chtěli novináři Československého rozhlasu přinášet lidem pravdivé zprávy o aktuálním dění. Jiří Mádl při tom používá takový způsob sdělení, že je dílo srozumitelné i pro mladší generace. Byť pamětníci můžou třeba trochu trpět tím, že jsou některé věci nepřesné, zjednodušené nebo upravené pro ten správný efekt. Nicméně to stojí za to, aby se na takhle důležité období našich dějin nezapomnělo a dokázali mu alespoň částečně porozumět i lidé, kteří ho nezažili. Navíc je celý snímek natočen tak, že jde o napínavé vyprávění, které vyvolá emoce úplně u všech.

Když si obyčejného technika vyžádá největší novinářská hvězda v Československu.

Vlny (2024)
(Foto: Bontonfilm)