Recenze: Hajjan je napínavé drama z velbloudích dostihů, které přenese diváka do Saúdská Arábie

Intriky, pomsta a velbloudi.

Hajjan znamená v českém překladu žokej, specificky žokej jezdící na velbloudovi. Tento příznačný název nese drama ze Saúdská Arábie, které má potenciál stát se prvním arabským blockbusterem, co dobude svět.

Příběh se zaměřuje na mladého Matara, nadějného žokeje. On i jeho starší bratr Ghanim mají v krvi jezdectví na velbloudech, přeci jen byl jejich dědeček legendou v tomto sportu známý pouze pod jménem Hajjan (Žokej). Bratři vyrůstají ve světě pouštních velbloudích dostihů, kde se po staletí vytváří rodinné dědictví beduínů a oni zde chtějí dokázat své místo a sní o tom, že jednoho dne vyhrají Velký závod Sawfa.

Když však Ghanim tragicky umírá poté, co ho při závodu z velblouda shodí tajemný jezdec ve zlatém, zůstává vše na mladším Matarovi. Ten přísahá, že obnoví rodinnou čest a rozhodne se, že se sám stane Hajjanem. Spolehnout se může pouze na svého věrného velblouda Hofira. A tak se společně vydávají na cestu po rozlehlé arabské poušti, aby odhalil tajemství zlatého jezdce a další temná tajemství, která promění jeho hledání spravedlnosti a pomsty v boj za svobodu a výzvu k tradicím, které se snaží udržet.

Režisér A.B. Shawky spolu se scenáristy Mufarrijem Almajfelem a Omarem Shamou přináší napínavé vyprávění, skrze které můžeme nahlédnout za oponu cizí kultury.Režisér A.B. Shawky spolu se scenáristy Mufarrijem Almajfelem a Omarem Shamou přináší napínavé vyprávění, skrze které můžeme nahlédnout za oponu cizí kultury. Divákům poutavě představují arabské dědictví i společnost a otevírají nám nový svět bezprostředně a očima arabských rodáků. Jejich ztvárnění arabského světa a kultury je naprosto odlišné od veškerých typických hollywoodských pojetí – je zkrátka mnohem více autentické, a právě díky tomu snímek tolik zaujme.

Je to zkrátka něco, co nevídáme na velkém plátně tak často, a tak je skvělé, že se probíraným tématům dostává takového prostoru i možnost ukotvit se v širším povědomí. Nadto je poutavý i samotný příběh a jeho způsob vyprávění, které má spád a zkrátka nenudí. Dvouhodinový film zkrátka uteče velmi rychle.

Nejnapínavější částí jsou bezesporu samotné dostihy. Tenze z jezdců i diváků na nás z plátna přímo čiší a tvůrci nás skvěle přenáší do tohoto okamžiku. I samotné zobrazení závodů je povedené, co do vizuální, tak i akční stránky.

A vizuály si skutečně zaslouží vyzdvihnutí. Veškeré obrazy jsou velmi kvalitní a prostředí pouště autentické. I díky tomuto má snímek unikátní nádech a realistické lokace mu dodávají skvělou atmosféru.

V neposlední řadě stojí za zmínku herecké obsazení. Hlavní hvězdou je Omar Alatawi jako Matar. Mladý herec podává hluboký výkon plný emocí a jako protagonista zaujme už od samého začátku. Další, koho je třeba vyzdvihnout je Abdulmohsen Alnemr jako slizký patron Jasser Al Saqqar. Jeho Saqqar je zkrátka komplexním padouchem s komplikovanými motivacemi a dostatečně rozvinutým charakterem a to především díky Alnemrovu vynikajícímu výkonu.

V závěru je Hajjan překvapivě strhující podívaná, která nás zavede do světa velbloudích dostihů a otevře nevídaná zákoutí arabské kultury. Barvitý příběh je velmi poutavý a má spád. Divák se zkrátka při dvouhodinovém vyprávění nenudí a s napětím sleduje, co přijde dál. Největší tenze pak přicházejí při samotných závodech, které jsou zobrazeny velmi autenticky. Skvělou práci odvádí i herecké obsazení v čele s Alatawim a Alnemrem, kteří podávají silné a výrazné výkony. Zkrátka, pokud chcete sáhnout po něčem novém a unikátním, tak tahle filmová zajížďka do Saúdská Arábie rozhodně stojí za to.

Matar má silné pouto ke své velbloudici Hofiře.

Hajjan (2023)
(Foto: Ithra Film Production)