Recenze Influencerky: Prázdnost života na sociálních sítích se přenesla do filmu, který o nich pojednává

„Za lajk cokoliv.“

Polské drama Influencerky zkoumá svět sociálních sítí, které zažívají neuvěřitelný boom. Mnoho puberťáků a dospívajících sní v současné době o tom, že se stanou influencery a budou vydělávat miliony. Kvůli lajkům jsou potom často ochotni udělat naprosto cokoliv.

Zosia je vycházející hvězda na Instagramu, která chodí s populárním gamerem Komfim. Na jednom večírku ho přistihne, jak ji podvádí s jinou ženou. Navíc je to natočené na video, takže se jejich rozchodem baví celý internet. Aby si vyčistila hlavu, vyrazí Zosia s kamarádkou Violou na nezapomenutelnou holčičí jízdu. Viola je zkušená influencerka, která Zosie slíbí, že jí pomůže navýšit počet sledujících. Jenže něco takového není zadarmo a Zosia se dostává do spleti intrik a lží.

Na první dobrou si jde všimnout jedné zajímavé věci. Jakási prázdnost života některých influencerů, kteří se zoufale honí za lajky a nedokáží si užívat skutečný život, se přenesla do způsobu zpracování tohoto filmu. Těžko říct, jestli to byl geniální záměr tvůrců, nebo jen šťastná náhoda, každopádně spolu tyhle dva atributy dokonale souzní.

I když spolu Zosia a Viola obráží nejpůsobivější místa na zemi, na kterých fotí ty nekrásnější fotky, z nějakého důvodu to vůbec nepůsobí lákavě.I když spolu Zosia a Viola obráží nejpůsobivější místa na zemi, na kterých fotí ty nekrásnější fotky, z nějakého důvodu to vůbec nepůsobí lákavě. Ve skutečnosti na těch místech totiž nic nedělají, jen tam stojí a fotí se, což je vlastně to nejsmutnější, co může člověk na takových místech dělat. Nevnímají přírodu nebo pamětihodnosti kolem. Ani si společně neužívají kouzlo okamžiku. Úplně stejné je to pak na rádoby večírcích nebo „veselých“ koupačkách u bazénu.

Do filmu se podařilo přenést způsob komunikace na sociálních sítích. To znamená, že obrazově mnohdy sledujeme jednotlivé příspěvky tak, jak je vidí jejich uživatelé. Zároveň se také jednotlivé postavy prezentují jako na sociálních sítích. Například se používají jejich přezdívky, ukáže se počet jejich sledujících nebo to, jaký obsah tvoří.

Některé pasáže jsou vlastně dost komické, dokud si člověk neuvědomí, že se často dějí i ve skutečnosti. Lidé si fotí každé své jídlo předtím, než ho sní, kupují si drahé oblečení, aby s ním mohli flexit (rozuměj machrovat) na sítích, vystavují na odiv intimní části těla nebo cestují po světě jen kvůli úchvatným fotkám.

Jenže na sítích to mnohdy vypadá jako dokonalý život dokonalého člověka. Není divu, že to zláká řadu mladých lidí, kteří doufají v něco podobného. Nicméně snímek ukazuje také odvrácenou stranu influencerů. Třeba to, jak vedou prázdný život, když všechno dělají jen kvůli lajkům. Jak někteří dokážou lhát lidem, aby vyhověli algoritmům. Nebo že někteří z nich občas musejí tvořit lascivní obsah pro dospělé, aby mohli pokračovat v tom, čeho chtějí dosáhnout.

Drama Influencerky popisuje honbu některých lidí za titulem krále či královny sociálních sítí. Vesměs se na tenhle trend ve filmu pohlíží celkem negativně, což může být také v důsledku toho, že za ním stojí tvůrci ze stále dost konzervativního Polska. Nicméně se jim povedlo něco velmi nečekaného – prázdnost života některých influencerů se podařilo přenést do samotného filmu. Ačkoliv by se ústřední postavy měly během cestování a na večírcích bavit, vlastně se nudí jak ony, tak diváci. Když se k tomu navíc přidá ne úplně dobrý dabing, je zaděláno na poměrně zdlouhavou podívanou. Na druhou stranu nejde o úplnou katastrofu, jen po zhlédnutí snímku budete rozpolcení, jestli to vlastně bylo tak špatné, nebo tak geniální.

„A teď se vyfotíme tak, aby to vypadalo, že se máme skvěle!“

Influencerky (2024)
(Foto: Redzigi Production)