Recenze Rozzum v divočině: Láskyplný příběh svoje poslání srozumitelně předá každé generaci diváků

Někdy je třeba restartovat naše naprogramování, abychom porozuměli lásce.

V rozmarné říši animovaných filmů, kde vládnou mluvící zvířata a svérázné postavičky, přináší společnost DreamWorks klenot, který nás pobaví a chytne za srdce. Je to ten druh pohádky, která má co nabídnout mnoha generacím: její vizuální stránka, příběh i humor. Rozzum v divočině je rozkošnou směsicí dobrodružství, komedie a kapky existencialismu, příběh o velkém robotovi, který po nehodě v lese zůstane „žít“ v divočině, poznávat zvířata a nakonec musí bojovat s… rodičovskými instinkty! Musí totiž vychovat roztomilé housátko, což mu zprvu jde asi stejně dobře jako by to šlo vaší varné konvici, a pomáhá mu s tím liška, která má víc drzosti než rozumu.

Rozzum neboli Roz se najednou ocitá mezi lesními zvířaty, která si nového nablýskaného souseda prohlíží se stejnou nedůvěrou, s jakou byste se dívali na policistu obcházejícího vaše zaparkované auto. Roz zase nebyla stavěná proto, aby vychovávala osiřelou husu, ale aby pomáhala lidem jako inteligentní osobní asistent. Jenže tady žádní lidé nejsou. Roz se snaží zorientovat ve své nové roli pečovatelky a zároveň přijít na to, jak komunikovat s partou skeptických lesních tvorů (kteří se dají přirovnat k puberťákům). Však víte, typické rodičovské záležitosti.

Je to osvěžující pojetí, které nám připomíná, že někdy je třeba restartovat naše naprogramování (a svá očekávání), abychom se skutečně sblížili s ostatními.V příběhu se krásně prolínají témata technologie a přírody, přičemž Roz poznává, že mateřství není jen o dodržování pokynů, ale také o pochopení lásky, ztráty a všech těch hloupých věcí mezi tím. Je to osvěžující pojetí, které nám připomíná, že někdy je třeba restartovat naše naprogramování (a svá očekávání), abychom se skutečně sblížili s ostatními. A přiznejme si, že sledovat robota, který se neohrabaně učí vychovávat roztomilého ptáčka, bude snadno rezonovat se všemi věkovými kategoriemi.

Animace není ve své podstatě nijak ohromující, sází na krásu přírody, ve které se vše odehrává. Skoro cítíme vůni borovic a přicházející sněhovou bouři. Každá postava je jedinečná, od prohnaného lišáka, přes svéráznou vačici či bobra až k protivným husám. Film jemně vyvažuje humorem svou emocionální váhu. Je to jako ten nejroztomilejší dokument o přírodě, ale s méně vážným vyprávěním a větší dávkou smíchu.

Občas se film silně opírá do morálních ponaučení o laskavosti a důležitosti společenství, což může některým divákům připadat jako kázání a navíc to není až tak originální. Ke konci filmu je také tempo poněkud uspěchané a malí diváci třeba nebudou zvraty stíhat sledovat. Jakoby animátoři měli uzávěrku a museli do pohádky honem, honem nacpat ještě několik životních lekcí, než se spustí titulky. Přesto je to film, ze kterého prýští energie, láska a život, a působí na nás jako vřelé objetí.

Rozzum v divočině je srdceryvné dobrodružství, které je stejně zábavné jako vizuálně úžasné. Je dojemnou připomínkou toho, že láska a rodina mohou mít mnoho podob, i když jednou z nich je vysoce inteligentní robot, který vychovává husu. Ať už jste v srdci dítě, nebo dospělý toužící po dobrém příběhu, tento film nabízí něco pro každého. Jen se připravte na to, že možná budete muset párkrát dětem vysvětlovat, že vám něco spadlo do oka, a budete mít obrovskou chuť trávit čas v přírodě, nebo možná dokonce se svou rodinou…

„Ale tohle v manuálu nemám!“

Rozzum v divočině (2024)
(Foto: DreamWorks Animation)