Recenze Život k sežrání: Loutkový film s humorem vystihuje radosti i strasti dospívání

„Žeru tě živote, ať si myslej, co chtěj.“

Příběh vychází z knihy francouzského spisovatele Mikaëla Olliviera. Té se ujala česká režisérka a animátorka Kristina Dufková. Trvalo celých třináct let, než se jí podařilo převést ji do filmové podoby. Jedná se tak o její první celovečerní loutkový snímek.

Dvanáctiletý Ben má rád jídlo, vaření a muziku. Do všeho se pouští s velkou vášní, což se podepisuje také na jeho váze. Jednoho dne se však rozhodne kila navíc shodit kvůli spolužačce Klárce, do které se zamiluje. Pomáhají mu v tom nejen kamarádi z kapely, ale také jeho mamka a táta s novou přítelkyní.

Dílo má jednu velkou přednost v tom, že se mu výstižně a vtipně daří vyjadřovat myšlenky a pocity puberťáků.Dílo má jednu velkou přednost v tom, že se mu výstižně a vtipně daří vyjadřovat myšlenky a pocity puberťáků. To je něco, s čím se dokáže ztotožnit velké množství lidí, protože to zažil úplně každý. Někdo se třeba puberťákem alespoň v mysli cítí být doteď. Každopádně jde o velmi náročné období v životě člověka, během kterého mu lítají emoce nahoru a dolů. Zároveň jste někde na pomezí, jak to vtipně glosuje hlavní postava: „Z dětského hřiště tě vyženou, ale k sobě tě ještě nevezmou.“

Možná bude chvíli trvat, než si zvyknete na loutkové postavičky. Pro některé diváky můžou na první pohled působit trochu děsivě. Mají neobvykle tvarované obličeje a kolikrát až mrtvolnou barvu pleti. Na druhou stranu jsou animované, takže se moc hezky hýbou a na výsledek je radost pohledět, protože je za ním cítit obrovský kus práce. Potěší také kreslené sekvence, které znázorňují Benovo snění.

Dalším plusem je rozhodně skvělý dabing, který je zvlášť u loutkového filmu velmi důležitý. Bena mluví začínající umělec Hugo Kovács. Dalším postavám propůjčuje hlas celá řada známých herců – například Tatiana Dyková, David Novotný, Jiří Bartoška, Martha Issová, Klára Melíšková, Simona Babčáková nebo Eliška Křenková. Jejich výkony dokazují, že úroveň českého dabingu je stále velmi vysoko.

Podstatnou roli hraje v tomto příběhu také hudba. Hlavní postava často propisuje svoje pocity do písní, které skládá. Za nimi stojí herec a zpěvák Jiří Macháček, který je partnerem režisérky Kristiny Dufkové. Z doprovodné hudby je velmi cítit jeho charakteristický styl, který jen podtrhuje kvalitu celého díla.

Největším tématem, které začíná být v současné době stále aktuálnější, je dětská obezita. Naštěstí se na ni pohlíží velmi citlivě a z různých úhlů pohledu. Byť se ukazuje, že mít nadváhu může být pro zdraví škodlivé, není kvůli tomu potřeba někoho hned zesměšňovat. Při shazování kil se zase reflektuje to, že je potřeba mít správnou motivaci. Zároveň se boří stereotyp, že děti s nadváhou nemůžou být oblíbené nebo sebevědomé.

Život k sežrání navazuje na tradici českých loutkových filmů, které se v poslední době opět dostávají do popředí. Svědčit o tom může například také nedávno uvedená pohádka Velký Pán. Snímku se daří s nadhledem přibližovat radosti a strasti dospívání – od první lásky, přes neshody s rodiči až po šikanu ve škole. Současně také velmi citlivě přibližuje téma dětské obezity. Celé to funguje díky vynikající animaci, které dávají loutkové postavičky do pohybu. K výslednému dojmu přispívá také profesionální dabing a doprovodná hudba. Jediné co, tak by snímek mohl být o něco kratší, protože konec se tak trochu vleče. Zvlášť když se dá snadno předpokládat, jak to dopadne.

„Co se to s holkama přes prázdniny stalo?“

Život k sežrání (2024)
(Foto: Aerofilms)