Fotograf – recenze
„Já mám rád porno. To vždycky dobře dopadne.“
Filmový příběh inspirovaný životem Jana Saudka, jenž se s režisérkou Irenou Pavláskovou podílel na scénáři, nám představí výraznou etapu umělcova života, spojenou s jednou z jeho osudových žen. Celý snímek je vlastně nejen o umělci a jeho proměnlivých náladách, ale také o ženách a dívkách fascinovaných umělcem, ztrácejících pod tíhou vášně zábrany.
Snímek přetéká erotickou energií, ale přitom je překvapivě vkusný, sexuální výjevy jsou živelné a stručné. Vše odlehčuje humor, skvěle vystihující vztahy i lidi jako takové. V běžném životě bychom doma takového partnera mít nechtěli, ale na plátně působí chování hlavního hrdiny odvážně a svěže. A chtě nechtě nás pobaví.
Některé výjevy jsou bizarní…Některé výjevy jsou bizarní, ale stále je vše uvěřitelné, i nezvyklý život přelétavého umělce působí civilně a pro nás pochopitelně. Specifickou atmosféru podtrhuje bohémský byt s typickou stěnou, před kterou vznikly nám dobře známé fotografie.
Příběh protínají výjevy z tvorby fotografií a metody umělcovy práce, snaží se zachytit jeho způsob myšlení. Karel Roden od začátku do konce skvěle ztělesňuje výjimečného umělce pronásledovaného démony minulosti i ničeného tíhou vlastní geniality. Stejně tak ženy kolem ho fascinují, pomáhají mu přežít, a zároveň jej ničí.
Roden zvládá všechny polohy bravurně, dokáže přejít v jedné minutě od milovníka ke klubíčku neštěstí. Díky jeho charismatu není navíc těžké uvěřit, že dokáže okouzlit kteroukoli ženu ve svém okolí. Nepůsobí ale zbytečně vážně, ani jako karikatura.
Pozadu nezůstává ani Marie Málková, představitelka hlavní ženské úlohy, která ve Fotografovi také projde zajímavým vývojem: od naivní asistentky toužící svému idolovi třeba jen umývat nádobí, přes obětavou milující přítelkyni, až po vypočítavou a sebestřednou kariéristku. Perfektně vyjadřuje ženskou touhu být tou jedinou vyvolenou, zkrotit muže a mít ho pro sebe. Také obsazení vedlejších rolí je občas příjemným překvapením.
Fotograf je svérázný stejně jako jeho reálný předobraz, ale zůstává pochopitelný i pro širokou veřejnost. Můžeme si jen domýšlet, které střípky příběhu se zakládají na pravdě, a tato svoboda pro náš úsudek filmu velmi prospívá. Můžeme si tak snímek vyložit jako tragikomedii, pohádku o vášni, nebo surový příběh o manipulovaném umělci.
Je opravdu krásná… ta Praha…
Jak správně motivovat modelku.
„Mistr nemá čas, nechcete ten rozhovor udělat se mnou?“
Fotograf
Fotograf je svérázný stejně jako jeho reálný předobraz, ale zůstává pochopitelný i pro širokou veřejnost. Můžeme si jen domýšlet, které střípky příběhu se zakládají na pravdě, a tato svoboda pro náš úsudek filmu velmi prospívá. Můžeme si tak snímek vyložit jako tragikomedii, pohádku o vášni, nebo surový příběh o manipulovaném umělci.
- Hodnocení