Popelka / Cinderella – recenze
Několikaletá snaha společnosti Walt Disney Studios oprášit staré pohádky vyústila v nejnovější hranou verzi Popelky.
Studio se tak snaží udeřit na nostalgii a vzpomínky fanoušků pohádek a zároveň přenést starou animovanou verzi (1950) do moderní podoby, která jim přece jen je bližší, a jejíž ponaučení jsou (i přes zachování dob králů a království) stále aktuální.
Celý film je velmi ikonický s nádechem fantasy-pohádkového světa.Režie pohádky se ujal scénárista, herec a režisér Kenneth Branagh, který má za sebou režírování snímků jako Thor a Hamlet a bohatou hereckou kariéru. Nadchnul ho intenzivní scénář Chrise Weitze, jež následoval francouzskou interpretaci příběhu „Cendrillion aneb osudy skleněného střevíčku“ od Charlese Perraulta. Branagh se ve své tvorbě často vrací k inscenacím Shakespeara, kdy se snaží jeho hry co nejvěrohodněji převést na filmová plátna. Možná právě proto mu dobová Popelka sedla do repertoáru. Celý film je velmi ikonický s nádechem fantasy-pohádkového světa a přesto, že se vracíme do dob dávných, postavy řeší nadčasové problémy a jejich hodnotový žebříček se snaží poukázat na důležitost odvahy a hlavně laskavosti, se kterou se v dnešním uspěchaném světě setkáváme stále méně.
Elka (Lily James) vyrůstá se svým otcem (Ben Chaplin) a matkou (Hayley Atwell) na panském domě obklopeném lesy. Když její matka náhle zemře, po několikaletém truchlení se otec znovu ožení, a přivede tak do domu macechu (Cate Blanchet) spolu s jejími dvěma dcerami (Holliday Grainger, Sophie McShera). Pokračování příběhu poté, co zemře otec, všichni známe. V mnoha ohledech připomíná nová Popelka naše Tři oříšky pro Popelku, s výjimkou kouzelné víly (Helena B. Carter), a celkového fantaskního nabarvení a zpracování, které je u Tří oříšků mnohem více realistické.
Aby byl snímek atraktivnějším i pro starší publikum, zaměřili se tvůrci hlavně na psychologii jednotlivých postav, a tak máme možnost nahlédnout pod slupku tvrdé macechy, která ztratila lásku a ve snaze zajistit své dvě rozmazlené dcery se opětovně provdala, avšak bez lásky. Hlouběji je nám představen i princ, který není jen pohledný cucák, ale moudrý a inteligentní muž, který má srdce na pravém místě a hodnotový žebříček by mu mohla závidět i Oprah.
Velké uznání patří kostymérce Sandy Powell. Od počátku filmu jsou kostýmy doslova dechberoucí a dokonale pasují se scénografií. Navíc sama výtvarnice kostýmů přiznává, že před jejich vytvářením zhlédla starší animovanou verzi a o tom, že ji pak inspirovala, není pochyb. Šaty Popelky, macechy i dcer jsou jen dokonalou třešničkou na dortu propracované moderní pohádky.
Poslední dobou moderní verze starých pohádek jako Sněhurka či Karkulka obsahují notnou dávkou strašidelného až hororového vzezření. Falcon překvapivě uvedl dvě verze Popelky chvíli po sobě – v dubnu bude mít u nás premiéru film Čarovný les, kde macecha dcerám doslova oseká nohy, aby se jim vlezly do ztraceného střevíčku. To ale není tento případ – Branaghova Popelka následuje tradiční koncept milé pohádky, na kterou se s úsměvem můžeme podívat i s těmi nejmenšími. I přestože příběh každý zná, obsahuje spoustu nových motivů a nápadů a jeho vizuální stránka je tak ohromující, že si jistě užijí i ostřílení pohádkáři.
Kostýmy Sandy Powell dokonale doplňují atmosféru filmu.
Lily James za sebou nemá kdoví jakou kariéru, nicméně v Popelce tato kráska jednoznačně zabodovala.
Role macechy jakoby byla ušita na míru Cate Blanchett.
Popelka / Cinderella
Branaghova Popelka následuje tradiční koncept milé pohádky, na kterou se s úsměvem můžeme podívat i s těmi nejmenšími. I přestože příběh každý zná, obsahuje spoustu nových motivů a nápadů a jeho vizuální stránka je tak ohromující, že si jistě užijí i ostřílení pohádkáři.
- Hodnocení