Padesátka – recenze
Komedie, která rozděluje české diváky na dva tábory.
Kotek, Kolečko, Sysel… a BUM! Je to tu. Komedie, která má grády, něco do sebe, nápad i styl a k tomu dost kontroverze na to, aby některé lidi vytočila do běla. „Viděl jsem nejlepší scénář za deset let. Ale problém byl v tom, že Padesátka není komedie, kterou můžete pustit v osm na Primě…“ naráží Jan Rudovský z televize Prima (která film nakonec posvětila a stala se jejím hlavním partnerem) na jeden z jeho výrazných aspektů: sexuální tematiku bez velkých servítek.
A o co tedy běží? Běží se Tříkrálová padesátka. Velká událost, která je pro některé místní horaly doslova středobodem jejich života. Závodem ale příběh začíná. Teprve když se úspěšní i méně úspěšní závodníci vydají do horských chalup a barů, začínají se dít divy (a nemalou roli v nich sehrávají zase padesátky…) Jakub Prachař jako citlivý chlapec, který vyhání ženám z duše mráz. Ondřej Pavelka jako jeho svérázný otec s vysokými nároky. Úspěšný závodník Taclík se svou maminkou Vilmou Cibulkovou, poněkud lítostivou a pověrčivou padesátkou… a další skvělí čeští herci (mezi nimi například i opravdu povedený Oldřich Kaiser jakožto běžecká legenda) se setkávají na krkonošských kopcích, aby nám poodhalili tajemství své minulosti i současnosti.
Rozhodně má velký potenciál stát se klasikou…Je pravda, že hlavně kvůli krmelci často využívanému k úplně jiným aktivitám než ke krmení zvěře se komedie ani omylem nemůže dočkat přívlastku „rodinná“. Ale rozhodně má velký potenciál stát se klasikou, jejíž gagy si budeme pravidelně připomínat. Kolečkovi s Kotkem se povedlo najít tu správnou míru, kdy jsou hlášky sice drsné a svérázné, ale přitom stále vtipné. Za dobrou zábavu však není možno děkovat pouze scénáři a hercům, může za to povedená souhra s hudbou, kamerou, střihem a kostýmy…
Viliam Béreš a Patrik Karpentski se krom jiného postarali o to, že je Padesátka na některých místech lízlá napínavým dramatem, kamera (Tomáš Sysel) se zase nebála přidat výrazné, hravé prvky, které podtrhují recesní stránku komedie. A když si uvědomíme, že recese je nedílnou součástí tohoto filmu stejně jako ona sexuální tematika, není třeba se rozhořčovat ani nad inkriminovanou scénou na pingpongovém stole, protože jde zkrátka o velkou nadsázku…
Vyčítáme jednu věc: na několika málo místech se výkony zazdály nepřesvědčivé – nějaké to zděšené vyjeknutí nebo vypísknutí či rádoby hrozivý výraz, které jsme v tu chvíli hercům neuvěřili. Ale v kontextu celého filmu jim budiž odpuštěno…
Čím upnutější kamaše… aneb Tereza Voříšková (budoucí Vilma Cibulková) na lovu.
Kuba má potíže. Co bude horší? Naštvaný Pavelka, nepříčetný Schmitzer, nebo snad tajemný Taclík?
„A tak jsem musel přejít na polskou stranu…“
Padesátka
Je pravda, že hlavně kvůli krmelci často využívanému k úplně jiným aktivitám než ke krmení zvěře se nemůže komedie ani omylem dočkat přívlastku „rodinná“. Ale rozhodně má velký potenciál stát se klasikou, jejíž gagy si budeme pravidelně připomínat. Kolečkovi s Kotkem se povedlo najít tu správnou míru... Vyčítáme jednu věc: na několika málo místech se výkony zazdály nepřesvědčivé – nějaké to zděšené vyjeknutí nebo vypísknutí či rádoby hrozivý výraz, které jsme v tu chvíli hercům neuvěřili.
- Hodnocení