Dánská dívka / The Danish Girl – recenze
E. Redmayne se opět pouští do složité herecké transformace.
Talentovaný malíř Einar Wegener (oscarový Eddie Redmayne) v Kodani dvacátých let minulého století prožívá spokojený život se svou ženou Gerdou (Alicia Vikander). Vzájemně se podporují ve svých uměleckých kariérách a užívají bohémského života. Když Gerda z recese nastrojí Einara na večírek za ženu, ještě netuší, že tím probudí dosud skrytou osobnost Lili Elbe, která se v citlivém umělci ukrývala. Co začalo jako hra, mění se v prohlubující zmatenost a vytrácení Einarovy osobnosti, když postupně převládá Lili. Vydáváme se na pouť k první operativní změně pohlaví.
Od začátku na nás útočí estetické prvky filmu: přírodní scenérie podbarvené tesknou hudbou Alexandra Desplata, krásné kostýmy, byt hlavních postav, jenž jako by vystoupil z plátna obrazu. Harmonické soužití manželů brzy získá jiný rozměr. Sledujeme dvě linie, a to vnitřní konflikt Einara se svou ženskou osobností a příběh milující manželky, které uniká rodinná budoucnost mezi prsty. Namísto toho se v jejím životě objevuje přítelkyně, která už se vyznačuje jinými zájmy, sny a vlastnostmi, než její muž. Partnerská láska je pak jednostranná, ale Gerda si získává tu divákovu. A po celý snímek zůstává jakýmsi záchytným bodem pro příběh i ostatní postavy.
Krásná Alicia Vikander srší energií, je přirozená, proměnlivá, kamera ji naprosto miluje.Eddie Redmayne v Teorii všeho svou hereckou partnerku zastínil, v tomto filmu je tomu naopak. Krásná Alicia Vikander srší energií, je přirozená, proměnlivá, kamera ji naprosto miluje. Její šarm jí umožňuje ovládnout každou scénu, a také její emoce ze ztráty lásky jsou nám bližší.
Film je sice inspirován reálným příběhem, ale některé skutečnosti jsou upravené. Svou tématikou komplikovaný snímek v mnoha situacích zachovává poměrně komorní atmosféru a sází na herce, jako tomu bylo třeba v Králově řeči stejného režiséra Toma Hoopera. U takto složité látky se příliš volný přístup nevyplatil. Scénář je málo dramatický, vlastně nás nic moc nepřekvapí, a i když sledujeme příběh bohémských umělců, je zde málo emotivních scén. Vikander se povedlo uchopit roli dobře, Redmayne oproti tomu předvádí výkon trochu jednostranný a gesta s mimikou se stále opakují. Jeho transformaci kromě oblékání, paruky a líčení moc nevěříme, protože už jako Einar působil příliš jemně a étericky. Mezi osobností Einara a Lili je propastný rozdíl, ale z výkonu to příliš patrné není.
Kamera se častěji zaměřuje na líbivý, zajímavý záběr, než na podtrhnutí hereckého výkonu či vytvoření atmosféry. Ne každému bude navíc kontroverzní téma příjemné a tak se nenaladí na správnou vlnu. Je to podívaná pro empatického diváka, který má zájem nahlédnout do složitého charakteru. Kdo se posměšně ušklíbne už nad popiskem snímku, nemá pro něj sledování Dánské dívky smysl.
Redmaynův výkon je skvělý, ale zdá se, že na svá bedra dostal naloženo příliš. Alicia Vikander se svým oslňujícím talentem nás strhává, na stranu druhou tím zdůrazňuje prázdná místa ve výkonu svého kolegy. Přibližně od poloviny snímku, kdy postavy řeší stále niternější problémy, se pořád víc odcizují sobě navzájem i nám, místo aby napětí gradovalo. Spousta herecké dřiny a talentu zde zaniká kvůli nevýraznému scénáři i příliš chladnému režijnímu uchopení.
V tomto snímku Redmayne na svou hereckou partnerku už nestačí.
Dvě přítelkyně nebo manželský pár? Obojí!
Ten nový náhrdelník ti moc sluší. Mohu si ho někdy půjčit?
Dánská dívka / The Danish Girl
Redmaynův výkon je skvělý, ale zdá se, že na svá bedra dostal naloženo příliš. Alicia Vikander se svým oslňujícím talentem nás strhává, na stranu druhou tím zdůrazňuje prázdná místa ve výkonu svého kolegy. Přibližně od poloviny snímku, kdy postavy řeší stále niternější problémy, se pořád víc odcizují sobě navzájem i nám, místo aby napětí gradovalo. Spousta herecké dřiny a talentu zde zaniká kvůli nevýraznému scénáři i příliš chladnému režijnímu uchopení.
- Hodnocení