Komorná / Ah-ga-ssi – recenze
Co se skrývá za zdmi paláce, stěnami čítárny a dveřmi sklepení?
Když jednou kývnete na složitou hru o peníze, lásku, přízeň a společenské postavení, už nikdy nebudete klidně usínat. Jste jen ubohými figurkami na hracím plánu, nebo tím, kdo za ně tahá? Na první pohled pozorujete naivní šlechtičnu Hideko a prohnanou komornou Sukhui zavřené na venkovském panství v japonsko-evropském stylu. Co se však skrývá za zdmi paláce, stěnami čítárny a za dveřmi sklepení?
Režisér Chan-wook Park se inspiroval románem Zlodějka spisovatelky Sarah Watersové. Příběh, jenž ho zaujal a naprosto překvapil svým koncem, přenesl do Koreje třicátých let 20. století. Tehdejší nevraživost mezi Korejci a Japonci má zde své podstatné místo. Film dokonce běží s dvojbarevnými titulky, abychom poznali, kdy herci mluví korejsky a kdy japonsky. A proč je Komorná, nominovaná do hlavní soutěže MFF v Cannes, tak lákavá pro oko nejen českého diváka?
Dopřává nám mnoho vizuálních lahůdek, krásných napínavých scén i nevšední erotiky.Dopřává nám mnoho vizuálních lahůdek, krásných napínavých scén i nevšední erotiky, ke které se odváží málokteré snímky. Co postava, to osobitý styl. Z chlípného strýce se nám ke konci až dělá špatně, galantní podvodník se svými chytrými triky se dostane divákovi pod kůži, a hlavní hrdinky objevující po nesmělých krůčcích navzájem svou sexualitu se nám několikrát postarají o zvýšený tep.
Snímek Komorná upoutá, překvapuje a kromě dvou zdlouhavějších míst nenudí. Avšak nenazvali bychom ho thrillerem. Alespoň pokud si pod thrillerem divák představí nervové vypětí, při kterém má skoro chuť utéct z kina nebo promítání na chvilku zastavit. Spíše se jedná o něco jako zábavnou, dobře promyšlenou detektivku, která šikovně využívá retrospektivu, všímá si detailů a pracuje i s vnitřními monology.
Na takový filmový poklad se rádi podíváme znovu. A možná nám pak dokonce ani neutečou mnohé zajímavé detaily, kterých jsme si při prvním dívání nevšimli. Těžko však říct, s jakým pocitem by odcházela pánská část publika. Zdá se totiž, že ženským hrdinkám asijští bohové dopřáli přece jen o trošku více…
První noc v novém zaměstnání. Kdyby tak komorná tušila, co ji čeká…
Podívané těchto pánů nesahá Padesát odstínů šedi ani po prsty na nohou.
Už na první pohled je jasné, že o lekce malby tady neběží…
Komorná / Ah-ga-ssi
Komorná je jako bohatě prostřený stůl: vizuální lahůdky, nádherné ženy k nakousnutí, skleničky vína, které dokážou zamíchat osudem, a scény tak kořeněné, až se nám z nich orosí čelo. Až na dva zdlouhavé předěly je tato korejsko-japonská filmová zkušenost parádním zážitkem.
- Hodnocení