Inferno – recenze
Pokud vás neuchvátily předchozí dvě adaptace děl Dana Browna, Inferno rovnou vzdejte.
Když Robert Langdon (Tom Hanks) zrovna nemá dost práce na univerzitě, zachraňuje svět. Jde mu to tedy o něco hůř než obvykle, protože se probere v nemocnici ve Florencii s úrazem hlavy a pořádnou koco.. ehm, amnézií. A vzápětí se ho někdo pokouší zabít. Takže co se tu děje? Komu může věřit? Proč má děsivé vize? Kde vzal podivnou indicii, která odstartuje další sérii luštění záhad? Zní to celkem zajímavě, ale napětí z diváka postupně opadává, naštěstí je občas i tak na co koukat.
Po stopách Danteho se Langdon vydává spolu s pohlednou doktorkou Siennou v podání Felicity Jones. To byla rozhodně dobrá volba. Je to pěkná herečka, ale zase ne moc, zároveň má v sobě trochu britské upjatosti, takže jí divák věří inteligenci. Rozhodně není žádná zmateně pobíhající modelka. Její postava nedává příliš najevo zranitelnost a je dobrým parťákem do příběhu.
Brzy samozřejmě zjišťujeme, že tu nejde jen o život hlavního hrdiny, ale musí nutně rozlousknout hádanku, aby zachránil život většině lidstva. Do této představy nás více než živě vtáhnou záběry Langdonových vidin apokalypsy, kde si užijeme speciální efekty, masky, rychlý střih, a nikdy nevíme, co (děsivého) nám kamera ukáže nebo jak z blízka. Ve 3D verzi už si divák může chvílemi připadat jako na hororu.
Příběh sice sviští dál, ale objeví se spousta vedlejších postav z různých organizací, moc se neorientujeme kdo je kdo, nebo jestli je opravdu na dobré či zlé straně, a ani Langdonova postava s amnézií nám v tom nepomůže. Nejvíce vynikl vedle štvaného a uhoněného dua Irrfan Khan v roli šéfa pochybné společnosti. Když všichni okolo pořád někam spěchají a jsou nervózní, on zůstává naprosto chladný a ještě utrousí nějakou tu hlášku, což je pro diváka vítanou změnou. Omar Sy je sympaťák, ale jeho postava je předvídatelná, a věčně mračící se Sidse Babett Knudsen zase není jako Hanksův protějšek dost charismatická.
Tady už jsou záhady ale jen takovou záminkou pro pobíhání mezi oslňujícími památkami Florencie, Benátek či Istanbulu.Ani Brownovy hádanky tentokrát nejsou moc zajímavé. Normálně sice dokáže velmi prostě vysvětlit divákovi nějaké tajemné, zásadní a “nerozluštitelné” poselství z knihy/obrazu/masky/básně/atd. Zároveň tyto hádanky může rozluštit na celém světě jedině Langdon a jeho geniální “asistentka”. Tady už jsou záhady ale jen takovou záminkou pro pobíhání mezi oslňujícími památkami Florencie, Benátek či Istanbulu, a nemusíte se ani nějak šíleně soustředit, abyste neztratili nit. Spíše naopak, spoustu věcí bohužel předem odhadnete. Už dávno je nám jasné, jak to asi skončí, ale zdánlivý happy end vlastně není řešením příběhu, což zklame hlavně znalce předlohy. Krom toho je úsměvný už samotný fakt, že by se najednou léta chystaný plán zloducha ukázal jako velmi křehký a závislý na úplně jiných osobách, než byl jeho stvořitel (i když evidentně předpokládal, že v době uskutečnění už nemusí být mezi živými).
Na začátku je atmosféra hodně temná, nechybí spád, k tomu zajímavá kamera a střih, jenže pak se ve filmu vrší na hromadu střídavě zvraty a nové postavy, neustálé pobíhání a procházení tajnými chodbami. K závěru si navíc ještě u scénáře vzpomněli, že by to chtělo nějakou romanci, a když už jsme u toho, proč ne rovnou dvě? S klidným svědomím tedy lze doporučit asi jen: 1) pokud chcete v kině vyloženě vypnout u akční polo-detektivky, 2) jste milovníky konspiračních teorií, 3) trpíte nějakou posedlostí Tomem Hanksem, který se právě teď dá v kinech vidět i v jednom lepším kousku.
Třetí adaptace knihy Dana Browna nabízí příjemné herce, umělecká díla a historické stavby bez návalu turistů, to vše s hádankou navrch. Ale příběh už je nepřekvapivý, nepřináší žádný nový zážitek, a připadáme si jako na zájezdu s příliš akční průvodkyní. Ano, je to tu zajímavé, ale je tu zmatek a bolí nás nohy. Nemůžeme už domů?
Tak tady někomu asi vypadla kontaktní čočka.
Kdyby Sienna tušila, kolik toho ten den naběhá, určitě by si vzala pohodlnější boty.
„Zahrajeme si na honěnou se zbytkem světa!“
Inferno
Třetí adaptace knihy Dana Browna nabízí příjemné herce, umělecká díla a historické stavby bez návalu turistů, to vše s hádankou navrch. Ale příběh už je nepřekvapivý, nepřináší žádný nový zážitek, a připadáme si jako na zájezdu s příliš akční průvodkyní. Ano, je to tu zajímavé, ale je tu zmatek a bolí nás nohy. Nemůžeme už domů?
- Hodnocení