Český lev aneb přehlídka toho nejlepšího z české kinematografie z let 2006 až 2015
Od Obsluhoval jsem anglického krále přes Hořící keř až po Kobry a užovky.
Hollywoodskému lesku se každoročně mohou přiblížit milovníci českých filmů na předávání cen České filmové a televizní akademie (ČFTA). Nejkvalitnější celovečerní snímky, koprodukce a další audiovizuální díla vyhlašuje odborná porota v několika kategoriích od roku 1993. Pozlacenou sošku Oscara nahradí křišťálová trofej Český lev, Leonarda DiCapria a Anne Hathaway Jiří Bartoška s Aňou Geislerovou a galavečer může začít! Letošní 24. ročník připadá na 4. března. Přinášíme alespoň vítěze posledních deseti let v kategorii Nejlepší film.
2006
Obsluhoval jsem anglického krále
Většina školou povinných se setkala s Hrabalovou novelou Obsluhoval jsem anglického krále. Před více než deseti lety vytvořil uznávaný režisér Jiří Menzel stejnojmenný film. Mladého protagonistu Jana Dítěte ztvárnil pro nás do té doby neznámý Bulhar Ivan Barnev (podobně jako Němka Julia Jentsch v hlavní ženské roli). Svým doslova dětským vzhledem tolik kontrastoval s Oldřichem Kaiserem, tedy zestárlým Dítětem a vypravěčem v jedné osobě. Po celou dobu prostupuje diváka snová atmosféra, až na konci přijde tvrdé vystřízlivění. Smetánka vás mezi sebe nepřijme, ač se celý život snažíte být jako ona. Zůstanete tím, čím jste se narodil.
2007
Tajnosti
Alice Nellis se vypracovala na jednu z nejúspěšnějších českých filmařek. Aktuálně je podepsaná pod temným seriálem Pustina, nicméně v roce 2007 vyhrálo Českého lva za nejlepší film komediální drama Tajnosti. Na něm se podílela jako scenáristka a režisérka, sošku převzal Jan Svěrák jakožto producent. Hrdinka Julie ukáže, že zdánlivě dokonalý život nemusí člověka naplňovat. Dokonce si může přát od něj utéct, něco změnit, začít znovu a jinak… Kvalitu Tajností dokazuje i Cena filmových kritiků, kterou si společně se soškou za Nejlepší film a Nejlepší kameru po předávání před dekádou odnesly.
2008
Karamazovi
Film o divadle. O divadelním spolku hrajícím Dostojevského nadčasové Bratry Karamazovi kdesi v pochmurném Polsku. Drama režiséra Petra Zelenky naznačuje ruskou zpustošenost, pojednává o následcích lidských činů. V tomto ročníku se objevilo několik dalších zajímavých snímku (Bathory, Hlídač č. 47, Venkovský učitel). Karamazovi vyhráli „jen“ Nejlepší film a režii, především díky Petru Zelenkovi, který maže hranice mezi českým a světovým filmem. Nicméně pochvalu zaslouží také herci. Ivan Trojan, Radek Holub, David Novotný a další dostali prostor, který naplno využili a předvedli celou škálu emocí. Komediální vsuvky do vážného a komplikovaného děje působí až absurdně (v dobrém slova smyslu). Geniální propojení příběhu se skutečností, propracovaná kamera a hudba, to vše činí Karamazovi jedním z nejpovedenějších filmů posledních let.
2009
Protektor
Před Anthropoidem přišel Protektor, romantické drama z dob 2. světové války. Marka Daniela znají mladší diváci spíše jako komika ze satirického pořadu Kancelář Blaník, v dobovém saku a klobouku mu to však sluší také. Jako rozhlasový reportér Emil Vrbata utvořil s éterickou Janou Plodkovou alias herečkou Hanou ústřední pár. Hana kvůli židovskému původu spadne na začátku německé okupace na dno společenského žebříčku. Emil zaprodá svou duši, aby manželku ochránil, ale také ovládl. Na pozadí dramat protektoru se odehrává drama soukromé… Nejlepší film, režie, scénář, střih, hudba, hlavní ženský herecký výkon, filmový plakát.
2010
Pouta
Psychologický thriller Pouta měl boj opravdu těžký, konkurenci představoval například Habermannův mlýn nebo Občanský průkaz. Všechny tři snímky tvůrci zasadili do dob, na které Češi neradi vzpomínají. Občanský průkaz natočený podle knížky Petra Šabacha přibližuje komunistický režim odlehčeně, z pohledu čtyř mladíků, kteří se snaží užít si dospívání. Naproti tomu Pouta se soustřeďují kolem příslušníka tajné policie. Antonín je labilní násilník plný zloby, ale hlavně ho monotónnost života v Československu v 80. letech nudí. Upne se na mladou ženu a rozhodne se získat její náklonnost. V útěku před šedivou každodenností dožene sám sebe do osobní vzpoury, bezhlavého porušování všech zásad. Ondřej Štindl si zasloužil cenu za Nejlepší scénář díky podrobnému vykreslení charakterů postav. Radim Špaček za režii a Ondřej Malý za hlavní mužský herecký výkon pak za převedení do reality.
2011
Poupata
Drama Poupata poněkud upadlo v zapomnění, dnes si široké publikum vybaví v kontextu roku 2011 spíše komedii Muži v naději s vnadnou Vicou Kerekes či Hřebejkovu alternativu na Hon s názvem Nevinnost. Vítěz Českého lva za nejlepší film však po právu získal uznání tím hořkým paradoxem mezi názvem a příběhem. Poupata dospěla, už nemají krásný úděl a utápí se po sérii špatných rozhodnutí na mrtvém bodě nebo padají ještě víc na dno. Snímek reflektuje řadu sociálních problémů – těhotenství mladistvých, gamblerství, finanční problémy, násilí… Vladimír Smutný s pomocí kamery ještě umocňuje pocit totální, až sadistické beznaděje. Každý svého štěstí strůjce.
2012
Ve stínu
Opět Českým lvům dominoval Ivan Trojan. Tentokrát jako kapitán Hakl, protagonista krimi Ve stínu. Jelikož jsou zrovna v Československu 50. léta, vyšetřování jedné krádeže v Haklově kompetenci přejímá specialista Zenke z NDR (Sebastian Koch). Haklovi instinkt radí, že případ přesahuje do politických sfér a vyšetřování se ubírá pod novým vedením jiným směrem, než by mělo. Pokračuje v práci na vlastní pěst, ale obstojí jako jediný čestný, když nikomu nelze věřit? Interakce mezi Trojanem a Kochem přitisknout oněmělého diváka k opěrce, režisér David Ondříček ví, co dělá a s temným historickým dramatem si poradil. Ze třinácti nominací proměnil film ve vítězství obdivuhodných jedenáct.
2013
Hořící keř
Retro trilogie HBO ČR podle skutečných událostí přibližuje upálení Jana Palacha na protest proti útisku socialistickým režimem a následné dění. S charismatickou advokátkou Dagmar Burešovou (Táňa Pauhofová), která u soudů bojovala za Palachův odkaz, prožíváme zdánlivě beznadějnou snahu o uvedení věcí na pravou míru. Světově uznávaná režisérka Agnieszka Holland je zárukou kvality, Táňa Pauhofová se na historické role hodí a v Hořícím keři si vedla o poznání lépe než v aktuálnější Lídě Baarové. Hořící keř si získal uznání odborníků (vyhrát třináct Českých lvů se podaří máločemu) i veřejnosti vkusným zpracováním citlivého tématu, které utvářelo část československé historie.
2014
Cesta ven
Drama Cesta ven vyrobené v česko-francouzské koprodukci pojednává o palčivém společenském tématu. Romka Žaneta (Klaudia Dudová) se nehodlá smířit s předsudky a snaží se pro sebe a dceru Sárinku vybojovat lepší život. Režisér Petr Václav rád točí o sociálně znevýhodněných lidech, o menšinách, po Cestě ven nelenil a představil se s dalším úspěšným filmem Nikdy nejsme sami. Syrový snímek se vyhýbá zbytečné dramatizaci, patosu, téma přibližuje s nadhledem. Pro maximální autentičnost nechával Petr Václav (ne)hercům volnost. Nemuseli se učit repliky nazpaměť, snažili se přirozeně reagovat na situace a ve filmu je to v dobrém slova smyslu poznat.
2015
Kobry a užovky
Minulý ročník jednoznačně ovládli bratři Hádkové v dramatu Kobry a užovky režiséra Jana Prušinovského. Ze čtrnácti nominací film vyhrál osm cen, mj. za nejlepší film, režii a mužský herecký výkon v hlavní i vedlejší roli. Kryštof s Matějem lehce přenesli role bratrů z reálného života na plátno. Na jedné straně psychicky labilní feťák, na straně druhé chlap kolem čtyřicítky, co neví, co se životem. Řešení sociálních problémů a morálních dilemat v podání jedněch z nejlepších českých herců, v kombinaci s precizní kamerou a střihem neponechalo porotu ani diváky chladnými.
Čeští filmaři dlouhodobě udržují laťku vysoko, i v roce 2016 vznikly silné a originální snímky. Zdá se, že publikum přitahují věrohodně působící příběhy, často opravu založené na skutečných událostech. Tím se liší od v úvodu zmíněných Američanů, kteří by se bez speciálních efektů, výbuchů nebo přestřelek asi neobešli. Bude oficiálně nejlepším českým filmem roku válečný thriller Anthropoid, skličující černobílé drama Já, Olga Hepnarová nebo Hřebejkova Učitelka z dob socialismu? Porotci budou mít rozhodování opravdu těžké.