Uteč / Get Out – recenze
Utíkat od problémů se nemá. Ale někdy se to docela vyplácí.
Není horor jako horor. Natočit snímek, který zaujme současného diváka a způsobí v jeho nitru mrazení je oříšek i pro zkušené režiséry a scenáristy. A pakliže jste člověk, kterému lidé při setkání v supermarketu strkají pod nos deníček a propisku spíš pro herecké ambice než pro samotné tvůrčí schopnosti filmaře, nečeká ani ta nejoptimističtější dušička žádný trhák. Když nepříliš slavný herec, scenárista a nově i režisér Jordan Peele přišel s myšlenkou natočit mysteriózní horor Uteč, kritikům a milovníkům tohoto žánru se zřejmě vrátil do oka tik. Možná právě ona nulová očekávání byla důvodem, proč mnohým po zhlédnutí Peelovy režisérské prvotiny spadla nevěřícně brada.
Chris (Daniel Kaluuya) a Rose (Allison Williams) jsou šťastný mladý pár. Ačkoli by se mohlo zdát, že vztah černocha a bělošky nemusí každý skousnout, Rose je přesvědčena o tom, že její rodiče nevidí svět černobíle a rasové předsudky jsou jim cizí. Vyrazí tak společně s Chrisem na chatu ukrytou hluboko v lese, aby ho se svým příbuzenstvem seznámila. Idylka se ale ani zdaleka nekoná. Místo toho nám tvůrci servírují pořádnou porci úzkosti a nepředvídatelných lekacích scén.
Film děsí a zároveň baví.Kdyby bylo možné charakterizovat snímek jedním slovem, byla by to zřejmě originalita. Ta se na plátně odrazí hned několikrát. Jednak jde o samotné pojetí tématu, které bez větších problémů klíčí na poli nadčasového problému, jednak o prvek, který většinu hororů pošle na smetiště dějin ještě předtím, než spatří světlo světa – humor. Film děsí a zároveň baví, takováto kombinace se jen tak nevidí. Každá z hlavních postav místy utrousí nějakou tu legrační poznámku, v čele tabulky vtipálků ale bezkonkurenčně stojí Lil Rel Howery, který v Uteč ztvárnil Chrisova věrného přítele a zapáleného detektiva. O co víc se napětí chvílemi uvolní, o to více pak naši nervovou soustavu podráždí nečekané (a občas dost brutální) zvraty.
Podivnou, skoro až ku-klux-klanovskou atmosféru ve filmu vykresluje jak kamera, která se nebojí pracovat s neobvyklými úhly, tak perfektní hudební doprovod Michaela Abelse. Velmi svěže působí i herecké obsazení, tváře nejsou okoukané, výkony jsou naopak zcela profesionální. I přes potenciál, který Uteč bezpochyby má, nás zde ovšem čekají i scény, u nichž by nebylo na škodu, kdyby se nad nimi Peele ještě chvilku zamyslel. Uvěřitelnost místy stojí na nebezpečně tenkém ledě, scénář je mírně překombinovaný, což má za následek fakt, že odpovědí na pár otázek se nedočkáme. Alespoň ne tentokrát.
I přes drobné nedostatky je však Uteč film, který stojí za podívání. Hororoví nadšenci si díky němu rozšíří obzory a poznají další tvář strachu. Na své si ale pravděpodobně přijdou i ti, které tento žánr doposud příliš neoslovil. Peele kombinuje děs, psychologii, společenská tabu a humor, to vše jde ve snímku ruku v ruce, zcela vyváženě a nenásilně. Oproti své předešlé tvorbě udělal režisér krok tím správným směrem. Otázkou pak zůstává, jestli mu to vydrží.
Mami, pochop, černá letos prostě frčí.
Kdyby to šlo, mamka s taťkou by prý volili Obamu i potřetí.
Tyhle věrné parťáky by si přál mít každý.
Uteč / Get Out
I přes drobné nedostatky je však Uteč film, který stojí za podívání. Hororoví nadšenci si díky němu rozšíří obzory a poznají další tvář strachu. Na své si ale pravděpodobně přijdou i ti, které tento žánr doposud příliš neoslovil. Peele kombinuje děs, psychologii, společenská tabu a humor, to vše jde ve snímku ruku v ruce, zcela vyváženě a nenásilně. Oproti své předešlé tvorbě udělal režisér krok tím správným směrem. Otázkou pak zůstává, jestli mu to vydrží.
- Hodnocení