Recenze Anora: Moderní pohádka, ve které princ neujíždí na bělouši, ale ketaminu

Špatná rozhodnutí dělají skvělé filmy.
Někde na pomezí moderní pohádky a kriminálního thrilleru se nachází Anora, film, který nejenže posouvá hranice, ale také je překopává. Film režiséra Seana Bakera je nevázanou, temně komickou odyseou neonově osvětlenými stokami amerického snu. Jsou v něm striptérky, spratci ruských oligarchů, svatby ve Vegas a tolik sprostých slov, že by se Tarantino červenal.
Naší hlavní hrdinkou je Anora “Ani” (Mikey Madison), třiadvacetiletá striptérka, která si přivydělává jako společnice. Padne si do noty s klientem Váňou (Mark Eydelshteyn), bohatým ruským klukem, mezi jehož největší talenty patří rozhazování peněz rodičů a dieta založená na kokainu a špatných rozhodnutích. Váňa, jehož představa o romantice zahrnuje házení peněz po lidech, nabídne Anoře 15 000 dolarů, aby s ním strávila týden. Po jednom bujarém večírku ve Vegas se ti dva vezmou. Váňovi rodiče ovšem považují Anoru za drobnou nepříjemnost, jíž je třeba se rychle zbavit. A tady se věci zvrtnou v – pro diváka – nádherný energický chaos.
Jakmile se do toho zaplete Váňova rodina, Anora se promění v černou (tragi)komedii a vůbec nevíme, kam bude směřovat.První hodinu je film drsná nezávislá romance, pokud tou romancí myslíte transakční dohodu poháněnou dolarovými bankovkami. Ale jakmile se do toho zaplete Váňova rodina, Anora se promění v černou (tragi)komedii a vůbec nevíme, kam bude směřovat. Prudká změna tónu filmu je odvážnou volbou, a přestože někomu může pomalé budování první poloviny připadat nudné, je to vše nezbytný základ pro naprosto odvázanou druhou polovinu. Musíme nejdříve poznat postavy, abychom sledovali jejich proměnu.
Mikey Madison podává strhující výkon, díky němuž je Anora chodícím protikladem – tvrdá, naivní, bezohledná a podivně roztomilá zároveň. Je to typ člověka, který slovně vykuchá ruského nohsleda, zatímco si zapaluje cigaretu na benzínce, což znamená, že je elektrizující ji sledovat. Stejně přesvědčivý je i Eydelshteyn v roli Váni, dítěte, které má víc peněz než rozumu. Ale ještě lepším hercem je Yura Borisov jako Igor, neochotná chůva/únosce, který nějakým způsobem dokáže být hrozivý a zároveň podivně milý. Jeho interakce s Anorou patří k nejzábavnějším. Film se nevyhýbá ani absurditě bohatství a moci – jak peníze dělají i z těch nejhloupějších jedinců nesmírně nebezpečné lidi a jak si lze koupit lásku, nebo alespoň její dostatečně přesvědčivou iluzi, pokud na to máte.
Bakerova režie je mistrovská a vyvažuje zběsilou energii filmu s klidnějšími momenty, které nám připomínají, že Anora je v jádru tragédie převlečená za komedii. Kamera zachycuje jak ponurý realismus Brooklynu, tak absurdní bohatství Váňova světa, zatímco soundtrack dokonale podtrhuje chaotickou cestu Anory. Film je také sžíravou reflexí moderních vztahů, kde se obnažuje transakční povaha lásky – za koho se vydáváme kvůli penězům, postavení, prchavému pocitu bezpečí ve světě, kde nic není jisté. Nakonec není otázkou jen to, zda Anora unikne ze šlamastyky, do které se dostala, ale i to, zda byl někdo v tomto filmu vůbec někdy skutečně svobodný.
Anora je nezapomenutelná jízda – taková, která se stejně jako její hlavní hrdinka odmítá nechat snadno zařadit nebo ignorovat. A když už nic jiného, je to dokonalá připomínka toho, že pohádky v moderním světě nemají šťastný konec – jen cenovku.
„Ano, beru si tě! A jak bylo to tvoje příjmení?“

Mražené pelmeně jsou na bolístky nejlepší!

Láska za peníze má brzké datum expirace.

Anora
Anora je nezapomenutelná jízda - taková, která se stejně jako její hlavní hrdinka odmítá nechat snadno zařadit nebo ignorovat. A když už nic jiného, je to dokonalá připomínka toho, že pohádky v moderním světě nemají šťastný konec - jen cenovku.
- Hodnocení