S Molièrem na kole / Alceste á bicyclette – recenze
[singlepic id=6397 w=200 h=200 float=left]Francie hledá misantropa.
Herci mají uzavřený svět a se svým uměním možná srůstají víc než kdokoliv jiný. To může škodit, když mají zahrát postavu nepříjemnou, ba dokonce zapšklou. Pokud si ovšem sami nechtějí postěžovat. V takovou chvíli mohou sáhnout třeba po dárku od pana Moliéra, tedy postavě nesmírně kritického Alcesta ve hře Misantrop, v níž ho ke změně životního postoje nabádá pozitivněji založený Filint.
Jejich veršované rozhovory chce na jevišti rozehrát úspěšný herec Gauthier Valance (Lambert Wilson), který pravidelně učarovává francouzským ženám jako chirurg v televizním seriálu, přes mírnou rezervovanost má rád své okolí a za kolegyni je snad schopen přijmout i pornoherečku. Chce však hrát Alcesta, jelikož do role Filinta by si přál Serge Tanneura (Fabrice Luchini). Herec v důchodu zanevřel na svět, ve svém umění prosazuje striktní dodržování rytmu alexandrínů a mnohem víc by mu vyhovoval Alcest. S Gauthierem se domluví na pravidelném cvičení obou rolí.
Dřív, než se nadějete, zkoušejí si deklamace rozdílných životních postojů.Dřív, než se nadějete, zkoušejí si deklamace rozdílných životních postojů, které se stávají zástěrkami pro jejich vlastní pocity. Tanneur se zlehka probouzí z letargie a nechává se u toho povzbuzovat i půvabnou Italkou Francescou (Maya Sansa), novou známou umělců zabraných do zkoušení. Wilson i Luchini dávají u svých mistrů najevo tápání a z něj pramení vášeň nutná pro spor v Moliérově hře, silný dialog nepředstavitelný mezi „skutečnými“ Gauthierem a Sergem. Konečné zjištění, kdo z nich se lépe hodí na Alcesta, je hodně předvídatelné, ale vylepšuje jej tragikomický nádech a výmluvné srovnání obou mužů v posledním momentě snímku.
Nepochybné herecké schopnosti ovšem lze ocenit hlavně ve scénách s Fabricem Luchinim. Ne proto, že by Lambert Wilson byl o tolik horší, ale jeho Gauthier prostě nenese na vlastních bedrech tak zajímavou zkušenost a jeho pocity nemají už z povahy věci mnohdy stejnou hloubku. Právě to asi vyvažuje Francesca jako příležitost lidského kontaktu pro dva introverty. Ti se občas zapletou do řady zdánlivě nedůležitých příhod, ale jejich důsledky se podepisují skoro bezvýhradně na jejich soukromém světě diskuzí Alcesta s Filintem. Ošizeny nejsou ani venkovní scenérie, především během výletů na bicyklech předznamenaných v názvu filmu.
Umění by mělo uzdravovat své provozovatele stejně jako příjemce. Láska ke klasickému dramatikovi má pro jistou dvojici nadšenců všelijaké následky, zatímco nám snímek připomene Moliéra jako skvělého dramatika a znalce lidské povahy.
„Taky si sedni, ať tě nesrazí můj skvostný příval nenávisti!“
[singlepic id=6399 w=400 h=300 float=center]
„Chci, aby tentokrát v lásce ostrouhal Filint.“
[singlepic id=6402 w=400 h=300 float=center]
„Když došlo na benzín, byli jsme oba Harpagoni.“
[singlepic id=6403 w=400 h=300 float=center]
S Molièrem na kole / Alceste á bicyclette
Umění by mělo uzdravovat své provozovatele stejně jako příjemce. Láska ke klasickému dramatikovi má pro jistou dvojici nadšenců všelijaké následky, zatímco nám snímek připomene Moliéra jako skvělého dramatika a znalce lidské povahy.