Grandhotel Budapešť (2014)
Premiéra v ČR: 13. 3. 2014 (CinemArt)
Synopse: Svérázní a nevšední bývají hrdinové hravých komedií Wese Andersona. Nejinak je tomu u jeho nejnovějšího filmu Grandhotel Budapešť, i když by se mohlo zdát, že upjatý vrchní vrátný luxusního hotelu je světlou výjimkou. Jenže dalším pravidlem Andersenových filmů je, že zdání klame, a to platí i tentokrát. A když už jsme u těch režisérových zásad – bývá zvykem, že v jeho filmech hraje tolik hvězd, kolik jich svítí v srpnu na obloze. I tohle Grandhotel Budapešť splňuje.
Pan Gustave (Ralph Fiennes) je legendou mezi hotelovými zaměstnanci. V bezčasí mezi dvěma světovými válkami, v bohem zapomenuté zemi, kde toho nepříliš funguje, je luxusní Grandhotel Budapešť oázou spolehlivosti, již zosobňuje právě tento šéf hotelového personálu. Přání svých hostů plní pan Gustave, ještě než jsou vyřčena, a většinu z nich navíc zcela nezištně miluje, a to i ve fyzickém slova smyslu. Když mu jedna taková vděčná zákaznice odkáže mimořádně vzácný obraz a vzápětí navěky zavře oči (ne zcela dobrovolně), nejenže náhle závratně zbohatne, ale navíc se stane trnem v oku naštvaných pozůstalých, terčem nájemného vraha a hračkou v rukou místní policie. Ve všech těchto nevděčných rolích mu pomáhá obstát jeho osobní šarm a mladý pikolík Zero Moustafa, z něhož chce vychovat svého nástupce.
Grandhotel Budapešť nabízí šestihvězdičkovou zábavu, která žánrově plynule přechází mezi akční komedií, dramatem, romancí, detektivkou i groteskou, to vše v odzbrojujícím tempu, které pomáhají udržovat jak režisérovi oblíbení herci (Bill Murray, Jason Schwartzman, Adrien Brody), tak i hvězdní „nováčci“ (Jude Law, Ralph Fiennes, Saoirse Ronan, Willem Dafoe a mnozí další). Přidejte k tomu bezbřehou režisérovu invenci, díky níž si ani na chvíli nemůžete být jistí, co vás v další vteřině čeká, a vyjde vám, že opominout tenhle originální a zábavný film by byla přímo grandiózní chyba.
Recenze:
Gentleman a jeho poskok navazují nepředvídané přátelství během kaleidoskopického představení s naštvanými dědici bohaté nebožky, ukradeným obrazem, útěkem před spravedlností a občas groteskním mrzačením. Kdysi by to všechno mohlo být myšleno (polo)vážně, dnes se z toho stal bláznivý kolotoč s přidanou nostalgií. Anderson má, jako vždy, energie na rozdávání, což s ním sdílí více než dostačující spolupracovníci z řad herců. Fiennes představuje hlavního hrdinu s výraznou směsí gentlemanství a povýšeného opatrovnictví nad svým pracovním hřištěm, postavičku groteskní dokonce i v tomto světě plném nadsázky.
(photo&video: Fox Searchlight Pictures)