Služka (2023)
Premiéra v ČR: 16. 3. 2023 (CinemArt)
Synopse: Dvě dívky zmítané problémy dospívání a citovou nejistotou se rozhodnou podlehnout vzájemné přitažlivosti bez ohledu na rozdíly v jejich sociálním postavení a národnosti. Zatímco se v roce 1918 svět koupe v krvavé válce, zápasí služka a panská slečna o právo svobodně žít a milovat.
Mladičká Anka odjíždí ze Slovenska pracovat jako služka do panského domu v Praze. Toto třpytivé velkoměsto rakousko-uherské monarchie v sobě skrývá nadpozemský život, který ale Anka nikdy neokusí. Místo toho ji čeká služba v domě vysoce postaveného státního úředníka a jeho rodiny. Atraktivní barevné salóny ostře kontrastují se špeluňkami, ve kterých den za dnem přežívá neviditelný personál. Anka sleduje vznešený svět, ve kterém je jejím úkolem prát špinavé prádlo a vynášet ranní moč. Ale ani na druhé straně žebříčku není svět růžový. Jeho hlavní představitelku Resi, dceru pána domu, s Ankou spojuje jen společný rok narození. Resi sotva přestala být dítětem a už se ocitá v kolotoči společenských norem. Dohodnutá svatba s „dobrou partií” měla být vysvobozením ze zlaté klece, ale realita manželského soužití není taková, jak si ji Resi představovala.
Anka a Resi, dvě stejně staré dívky z opačných pólů společnosti v sobě najdou spřízněné duše. Stanou se nejlepšími kamarádkami, milenkami a jsou si vzájemně jediným světlým bodem v přísně vytyčených hranicích společensky akceptovatelných norem v období 1. světové války a skomírající rakousko-uherské monarchie.
Recenze:
Snímek odehrávající se na pozadí rozpadu Rakouska-Uherska je dílem slovenské režisérky Mariany Čengel Solčanské. Inspirovala se románem Hany Lasicové, která chtěla zaznamenat vzpomínky osoby blízké její rodině. Mladičká Anka (Dana Droppová) je novým otčímem poslaná na práci do Prahy, kde má sloužit u vysoce postaveného úředníka (Karel Dobrý) a jeho ženy (Zuzana Mauréry). Její paní je také stejně stará slečna Resi (Radka Caldová). Poměry, ze kterých obě pocházejí, nemohou být odlišnější, ale už jen proto, že jsou to ženy, jsou jejich životy podobné a možnosti velmi omezené. Většina žen ve filmu k sobě přirozeně tíhne, protože v mužském světě pro ně není místo. Ti šťastnější (a movitější) si užívají krásy Prahy, zatímco Anka pracuje od úsvitu do soumraku a ven vystrčí nos leda při leštění oken nebo během každodenní procházky, na které se zbavuje výtvorů svých pánů z jejich nočníků. Nakonec ale ani ti nejmocnější pánové nejsou uchráněni před nástrahami nestálé doby.
(photo&video: Bright Sight Pictures)