Přežijí jen milenci / Only Lovers Left Alive – recenze
[singlepic id=5893 w=200 h=200 float=left]Pro upíry jsme pouhé zombie.
Co je to vlastně vampýr, tedy kromě mytologického strašidla vysávajícího krev? Vypadá to, že je naším duševním filtrem, do něhož si projektujeme skryté instinkty, nejčastěji hrůzu z bezprostřední blízkosti smrti a nepřiznané erotické představy. Pokud však perspektivu obrátíme, může se z upíra stát oběť krajní izolace a melancholie. Tento způsob využití krvesajců nezřídka vyznívá povrchně, tudíž mi to nedá, než abych pochválil filmařského vizionáře Jima Jarmusche za to, jak dospěle a inovativně zpracoval útrapy dětí noci.
Adam (Tom Hiddleston) je možná upír, ale pití krve na něm dlouho není to nejdůležitější. Svou speciální potravu si umí sehnat bez násilí, i když to znamená podplácení lékařů a bolestivé odolávání svodů krvácejících lidí. On a jeho několik přátel či příbuzných jsou v prvé řadě nesmrtelní. Už jen to je odděluje od zbytku lidstva a přílišné přemýšlení jim škodí.
Adama podle jistého názoru ovlivnili jeho přátelé v období romantismu. Inu, vypadá to tak. Hiddleston přijímá mentalitu muže zvažujícího sebevraždu, z jeho řeči je patrná duchaplnost, která ovšem svět již nemůže změnit, pouze trpí jeho proměnami. Jarmuschovy dialogy nezní ublíženecky, nýbrž vážně míněnými slovy seznamují s Adamovým pohledem na svět.
Uslyšíte pěknou řádku historických vtipů.„Vážně“ musíte však brát s rezervou. Uslyšíte pěknou řádku (mimo jiné) historických vtipů. K upírům patří totiž třeba i slavný alžbětínský dramatik Christopher Marlowe (John Hurt). Nikdo vás ani zdaleka nenutí, abyste vampýří námět brali seriózně, jenže poetika noci vás k tomu bude svádět. Adam je také muzikant, jeho osobnost proto doprovází exotická hudba, včetně hlavního filmového motivu obsahujícího připomínku bolesti a možná i životních absurdit.
Smysl životu hlavního hrdiny může dodat pouze jeho bibliofilní manželka Eve (Tilda Swinton). Ti dva spolu úžasně sdílejí svůj malý vesmír. Adam sice neskáče ke stropu radostí, ale pookřeje a se svou jedinou láskou si má co povědět. Pokud sex v manželství postupně skomírá, silná souzněnost jej nahradí. Ta je uvěřitelná, když má muž ženu s natolik přitažlivou intelektuální osobností, jakou úspěšně předvádí Swinton.
Eviným opakem je určitě její sestra Ava (Mia Wasikowska), právě takový představitel „tupých osob“, jež Adama iritují a taky typičtější upírkou ve smyslu populární kultury. Tušíte správně, co vyvede… Její zásah vychýlí příběh, bohužel očekávatelným směrem. Konec se pak nepokouší přijít s konkrétnějším završením předchozích událostí, spíš vyjadřuje přelétávání manželského páru mezi civilizovaností a surovými přírodními potřebami v našem „znečištěném“ světě.
Kam vlastně lze Přežijí jen milenci zařadit? Jedná se o romantický film, ale místo toho, aby oslavoval vášnivost či nádheru lásky, spíš ji vykresluje jako sílu, již přijímáme kvůli přežití. Samozřejmě jde i o urban fantasy, ovšem toho syrového druhu bez příslibu úniku. Snímek nešetří vtipem, přesto mu nechybí vážná rovina. Oslavuje lidského ducha a zároveň poukazuje na jeho dekadenci. Nabízí zkrátka všehochuť žánrů, do níž však nemusela být zamíchána Ava a vše s ní spojené. Adam by se mnou souhlasil…
„Davy si mne zamilovaly, když jsem vysál fanynku na pódiu.“
[singlepic id=7422 w=400 h=300 float=center]
Adam a Eve (ne)postrádali vlastní Lilith.
[singlepic id=7427 w=400 h=300 float=center]
„Kéž bych ho býval poznal dřív, než jsem napsal Hamleta.“
[singlepic id=7432 w=400 h=300 float=center]
Přežijí jen milenci / Only Lovers Left Alive
Kam vlastně lze Přežijí jen milenci zařadit? Jedná se o romantický film, ale místo toho, aby oslavoval vášnivost či nádheru lásky, spíš ji vykresluje jako sílu, již přijímáme kvůli přežití. Samozřejmě jde i o urban fantasy, ovšem toho syrového druhu bez příslibu úniku. Snímek nešetří vtipem, přesto mu nechybí vážná rovina. Oslavuje lidského ducha a zároveň poukazuje na jeho dekadenci. Nabízí zkrátka všehochuť žánrů, do níž však nemusela být zamíchána Ava a vše s ní spojené. Adam by se mnou souhlasil...