Špína / Špina – recenze

Když vás strach paralyzuje natolik, že nedokážete ani zakřičet. 
 
 
 
Sedmnáctiletá Lena (Dominika Morávková) má dlouhé blonďaté vlasy, jemné pihy, útlou postavu. Svou krásu se nesnaží podtrhnout make-upem ani vyzývavým oblečením. Lenin život ale není nic moc. Rodiče na sebe nemají čas, bratrovo postižení na náladě také moc nepřidává. Přes den nuda ve škole, pokec s kamarádkou Rózou (Anna Rakovská), večer diskotéka. Jenže je tu ještě odpolední doučování s pohledným matikářem, kterého všechny spolužačky zbožňují. Až na Lenu, té je Robo (Róbert Jakab) lhostejný.

Ona jemu očividně ne. Jedna odpolední hodina se zvrhne a Robo hodí dívku na postel. Za chvíli je po všem. Málokdo si umí představit, co se odehrává zneužité v hlavě. Nikomu se s traumatem nesvěří, stud a pocit pošpinění jí to nedovolí. Jenže přes něco takového se nedá jen tak přejít, Lena si podřeže žíly. Špatně, takže přežije. V psychiatrické léčebně pro mladistvé ji však místo pochopení a klidu čekají posměvačné poznámky a tlumící léky. Přijde si tak sama, nikdo nic nechápe… Bude ještě někdy schopná vést normální život a třeba se i zamilovat?

Celovečerní filmový debut režisérky Terezy Nvotové zobrazuje křehkost a nejistotu dospívajících lidí. Celovečerní filmový debut režisérky Terezy Nvotové zobrazuje křehkost a nejistotu dospívajících lidí. V intimních scénách odhaluje nejniternější úvahy, touhy a problémy, které se v sedmnácti honí holkám hlavou. Akt znásilnění přijde hned ze začátku, ale moc nepřekvapí, naznačují ho popisky i trailer. Hlavní část devadesátiminutového děje se soustředí na Lenino fyzické, a především psychické zotavování. Příběh se vyvíjí, vypjaté scény střídá útlum, divák je udržován v napětí. Celý film prostupuje depresivní atmosféra umocněná tichem nebo tesklivou hudbou experimentálního skladatele Pjoniho. Mínusem by pro někoho mohl být trochu nedokončený závěr.

Režisérka zasadila drama spolu se scenáristkou Barborou Námerovou do jednolitého prostředí, prim hraje nádech šedé, světle modré a bílé, vše se zdá nevýrazné. Výrazný prvek představují emoce a ostrý hovorový jazyk, který rozhodně nešetří sprostými nadávkami. Zajímavou práci s kamerou předvádí Marek Dvořák, který si hraje s úhly, detaily i „roztřesenými“ efekty. Tvůrci do snímku obsadili spíše neznámé herce, prostor ukázat svůj talent dostanou hlavně Dominika Morávková a Anna Rakovská.

Špína je originální snímek s vážným tématem, kterého se nezaleknou jen zkušení diváci. Charakteristickými rysy, díky kterým se publiku vryje do paměti, je její přirozenost, intenzivnost a syrovost. Někdo by si mohl pomyslet čo bolo, to bolo, však se z toho holka oklepe. Tereza Nvotová ale s citem ukáže, jak závažné a ničivé dokáže znásilnění pro dospívající dívku (a pro kohokoliv jiného) být. Umělecký snímek pro náročné publikum.
 
 

Ideální rodinka? Do té mají Hrabovští daleko.


 
 

V takových situacích ani nejlepší kamarádka neví, jak poradit…


 
 

Prášky, elektrošoky, souhlasit s čímkoliv, hlavně zapomenout.


 
 

75%

Špína / Špina

Špína je originální snímek s vážným tématem, kterého se nezaleknou jen zkušení diváci. Charakteristickými rysy, díky kterým se publiku vryje do paměti, je její přirozenost, intenzivnost a syrovost. Někdo by si mohl pomyslet čo bolo, to bolo, však se z toho holka oklepe. Tereza Nvotová ale s citem ukáže, jak závažné a ničivé dokáže znásilnění pro dospívající dívku (a pro kohokoliv jiného) být. Umělecký snímek pro náročné publikum.

  • Hodnocení

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací