Padesátka (2015)
Premiéra v ČR: 24. 12. 2015 (Bontonfilm)
Synopse: Takovej horskej humor
Kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp, láká Vojta Kotek na svou filmovou komedii Padesátka, která se odehrává na hřebenech, svazích a v chatách zasněžených Krkonoš. Premiéra filmu je 24. prosince a Padesátka je poslední komedií roku 2015. Vojta Kotek ji jako režisér připravil podle scénáře Petra Kolečka a její děj se točí kolem rázovitých lidí z hor, jednoho běžkařského závodu a několika padesátek. Tvůrci slibují situační i konverzační humor, překvapivé zvraty i pověstný Cimrmanův vichr z hor.
Co se stane na horách, zůstane na horách, a dole ať si dělaj, co chtěj. Opravdovým kořením Krkonoš jsou místní horalé, kteří zde žijí, ať už je sezóna jakákoliv. Lyžařka s jednou nohou, rolbař, jenž na Tři krále nepije, legendární lovec žen ozdobený neplodností, barman se zálibou ve věštění. A také Pavka, nejstarší žijící člen tradiční běžkařské rodiny Bulánů. Vždyť jeho otec zlomil během padesátky hůlku a stejně doběh jedenáctej, a svého syna nechal Pavka porodit na Sněžce ve vysoké nadmořské výšce, aby se rychleji okysličoval. Jenže právě syn Jura mu dělá starosti. Místo běžkování totiž nahání úplně jiné padesátky. Je závislý na svádění zralých žen, jimž vyhání mráz z duší.
Na závod, který Jura asi znovu nedokončí, přijíždí se svou matkou Jan Hilský a vedle skvělého času má i jeden osobní cíl. Za jeho splněním se vydává „nahoru“ – do zasněženého světa horských chat. Spustí tam lavinu událostí a vzpomínek a v neposlední řadě se naučí, jak se proflusává mlha.
V rámci příprav na natáčení filmu museli herci podstoupit i běžkařský trénink, Marka Taclíka například připravoval sám mistr světa Martin Koukal. „Celou dobu jsem mu koukal na záda,“ zavzpomínal Marek Taclík „Neodvážil jsem se mu říct, že už nemůžu. Před kamerou Padesátky proběhlo i jedno velké setkání. V diskotékové retrospektivě ze 70. let se objeví Vojta Kotek s Jiřím Mádlem, kteří se spolu na hory vrátili téměř deset let po legendárních Snowboarďácích.
Vojta Kotek je doslova a do písmene dítětem filmu. Podle legendy byla hlavním režijním vzděláním slavného Quentina Tarantina práce ve videopůjčovně. Pro Vojtu Kotka je tou stěžejní školou přímo vlastní kariéra a filmový plac, kde se před kamerou i za kamerou pohybuje nepřetržitě od svých třinácti let. V Padesátce se nebál jít cestou černého humoru a lehké nekorektnosti. Část scén musel pro jistotu točit dvakrát, v odvážné i v umírněné variantě. Navíc si troufl na film, kde musel skloubit horské scenérie, davové scény, vykreslené postavy, vypointované dialogy i návraty do 70. let.
Titulní píseň Padesátka přímo pro film složil Michal Hrůza.
Recenze:
Kotek, Kolečko, Sysel… a BUM! Je to tu. Komedie, která má grády, něco do sebe, nápad i styl a k tomu dost kontroverze na to, aby některé lidi vytočila do běla. „Viděl jsem nejlepší scénář za deset let. Ale problém byl v tom, že Padesátka není komedie, kterou můžete pustit v osm na Primě…“ naráží Jan Rudovský z televize Prima (která film nakonec posvětila a stala se jejím hlavním partnerem) na jeden z jeho výrazných aspektů: sexuální tematiku bez velkých servítek.
(photo&video: Format Factory)
Video
Křest knihy:
Ukázky: