Pozice dítěte (2013)
Premiéra v ČR: 12. 9. 2013 (Film Europe)
Synopse: „Má mateřská láska své hranice?”
Režisér Călin Peter Netzer ve svém třetím celovečerním hraném filmu soustředěně rekonstruuje události jedné noci. Dokumentárním stylem mapuje nejen dny následující po tragédii, ale poskytuje nekompromisní pohled na morální malátnost buržoazie v Rumunsku. Tvrdě a bez skrupulí odhaluje bezútěšný a zkorumpovaný stav státních institucí, jako jsou policie a soudnictví.
Jednoho studeného večera uprostřed března se Barbu řítí ulicemi a překračuje povolenou rychlost. Vzápětí srazí malé dítě a chlapec krátce po nehodě umírá. Viníka čeká trest odnětí svobody od tří do patnácti let. Tehdy vstupuje na scénu Barbuho matka Cornelia, rozhodnutá zasáhnout a pomoci svému synovi vyhnout se vězení. Blahobytně zařízený byt – dílo známého architekta z vyšší společenské třídy Rumunska – zdobí police s nepřečtenými romány Herty Müllerové a dokresluje Corneliina kabelka, plná kreditních karet. Corneliina kampaň za záchranu svého apatického syna nezná hranic. Věří, že úplatky jsou tou správnou cestou, jak přesvědčit svědky, aby nesvědčili v neprospěch jejího syna. Dokonce i rodiče mrtvého dítěte se upokojí, když dostanou nějakou tu peněžní hotovost.
Film hned po své mezinárodní premiéře získal Zlatého medvěda a Cenu FIPRESCI na MFF Berlín 2013.
Recenze:
I když se s Corneliinou rodinu seznamujete pomalu, uděláte si snadno obrázek. Soukromá historie zúčastněných nepotřebuje další vysvětlování, dokážete si ji z náznaků snadno doplnit. Scénář je naštěstí dost chytrý, aby jejich přítomnost pojal věrohodně i jímavě a herci jsou nadmíru schopní citové razance, jaká je v krajní krizi zapotřebí. Příležitostně se na povrch dostane i sžíravost poukazující na známou beztrestnost výše postavených vrstev a ochotu některých lidí přivřít oči za úplatek.
(photo&video: Parada Film)