Únos (2012)
Premiéra v ČR: 11. 7. 2013 (Film Europe)
Synopse: „Velká osobnost současné dánské kinematografie přináší opět strhující psychologický thriller s realisticky vykreslenou atmosférou s neuvěřitelnou prací s neherci.”
Únos je v pořadí druhým celovečerním hraným filmem dánského scenáristy Tobiase Lindholma, kde obsazuje i režisérskou stoličku. V dánské kinematografii však není nováčkem. Jako talentovaný scenárista spolupracoval s režisérem Thomasem Vinterbergem na filmech Submarino (2010) a Hon (2012), a při tvorbě skvělého snímku z vězeňského prostředí R (2011) se dělil o svou debutující režisérskou stoličku se zkušeným dokumentaristou Michaelem Noerem.
Tentokrát Lindholm jako jeden z nejzajímavějších mladých dánských režisérů přináší realisticky vyobrazený příběh mužské posádky nákladní lodi, kterou přepadnou somálští piráti v Indickém oceánu. Životy jednotlivých členů posádky se náhle ocitají v rukách Somálců a stávají se jen předmětem nelítostného vyjednávání pirátů s vládou, sídlící v Kodani. Podobně jako jeho debut R (2011), i tento snímek se vyznačuje dokumentaristickou estetikou a klaustrofobně budovanou atmosférou strachu a zvyšujícího se napětí. Film byl v roce 2012 nominován na cenu Grand Prix na MFF v Tokiu za nejlepší režii.
Recenze:
Nepohodlí posádky bohužel spočívá významnou měrou ve věcech, které nejdou dost dobře natočit a Lindholm to ani nezkouší, jelikož mu jde ze všeho nejvíc o samotné vyjednávání a o strategie přežití dvou hrdinů – často k smrti vyděšeného Mikkela a škrobeného Petera ztrácejícího půdu pod nohama. Samotnému řešení krize ustupuje její podstata, a to až tak, že piráti vystupují jako živelná síla a jsou ve většině scén zastupováni pouze překladatelem Omarem (Abdihakin Asgar), jenž navíc zdůrazňuje, že k nim nepatří a jejich autentickou složku reprezentuje Rašíd se zbraní, ale skoro bez srozumitelného projevu.
(photo&video: Nordisk Film)