Zachraňte pana Bankse (2013)
Premiéra v ČR: 20. 02. 2014 (Falcon)
Synopse: V roce 1961 pozval Walt Disney autorku Mary Poppinsové P. L. Traversovou, aby osobně projednali Disneyho přetrvávající zájem o filmová práva k její milované postavě a knize – o která se poprvé zajímal už ve čtyřicátých letech. Traversová, která ani po tolika letech neměla nejmenší zájem a toužila se hollywoodského velikána zbavit, si ale uvědomovala, že prodejnost jejích knih klesá a budoucnost je velice nejistá, a proto jeho pozvání přijala. Tím se začalo dvoutýdenní dobrodružství, které nakonec vyústilo v zahájení prací na tomto tak zbožňovaném filmu.
Během těchto dvou krátkých týdnů se Walt Disney v maximální možné míře snaží vyjít Traversové vstříc. Vyzbrojený nápaditými storyboardy a veselými písničkami od talentovaných bratrů Shermanových na ni podniká doslova frontální útok, ale spisovatelka se jen tak nevzdává. Zanedlouho Disney zklamaně sleduje, jak její odhodlání mu práva neposkytnout jen sílí a ta se mu tak i přes jeho snahy stále více vzdalují. Teprve ve chvíli, kdy se v duchu sám přenese do svého dětství, je schopen začít chápat démony, kteří spisovatelku pronásledují, a společně vypustí Mary Poppinsovou na svobodu, aby společně vytvořili jeden z nejpůsobivějších filmů filmových dějin.
Recenze:
Události ve Waltově studiích vlastně tolik příběhu nepřináší. Je to víceméně standardní konstrukce o prvotních potížích, stupňující se hádce, částečném usmíření a nakonec nepředvídané katastrofě, již je třeba „vyžehlit“. Naštěstí se dočkáme několikanásobného hereckého koncertu. Emma Thompson nám předkládá mnohovrstevnatou chaotickou osobnost, se kterou se jen velmi těžko spolupracuje. Není sice moc hezké spílat, nebo vysmívat se lidem kvůli psychickým problémům, ale bylo zjevně těžké brát vážně ženu požadující, aby ve filmu vůbec nebyla červená barva. Thompson ke spisovatelce přistupuje citlivě a kromě pedantských záchvatů je schopna ukázat i laskavou tvář – samozřejmě k lidem, jež si Travers vybere sama. Farrell se zase mění v úžasného rodiče plného radosti k životu a lásky k dětské hravosti, i když s některými fatálními problémy. Hanks jako kdyby dával Thompson úmyslně co největší prostor a sám se trochu stahoval. V jeho podání je Disney prostě velmi příjemným společníkem, samozřejmě byznysmenem, ovšem podobně založeným jako spisovatelka.
(photo&video: Walt Disney Pictures)